Nyåret 2021-2022: Så mycket gott!


 



Kära dagbok…

Nyåret 2021-2022… Som rubriken anger har det fört med sig så mycket gott, hittills. Det började ju redan kvällen innan nyårsafton när jag festade på Fästmöns kycklingbullar med sås och potatis. De smakade precis som min mammas…

Kycklingköttbullar sås potatis

Rejäl och god laddning med Annas kycklingbullar före nyår.

Resten av helgen har jag inte gått hungrig heller. Men vi tar väl det hela från början…

Nyårsafton

Nån gång efter lunch gick vi iväg till Korgtassen för att hämta våra skaldjur och kompletteringshandla. Det kostade många pengar, men så är det bara nyår en gång om året. Jag köpte det mesta av maten, medan Anna köpte två fina nyårsbuketter på Winges. Sen gick vi hem och avnjöt en riktig go-fika bestående av Annas snälla mammas bullar och var sin pepparkakscookie (köpes). Medan vi fikade kom Anna på att vi hade glömt köpa vitt vin till hummersåsen, så hon kastade sig iväg till Systembolaget och kom hem med en liten flaska torrt, vitt. Under tiden provade jag en skjorta som jag köpte för fem år sen till Annas 50-årsdag. Jag har aldrig kunna knäppa den, men se på nyårsafton gick det. Vi hade nämligen bestämt att vara lite uppklädda till nyårssupén och inte bara sitta i våra hemmauniformer, med hål överallt, resår etc.


Det var förstås Anna som tog kommandot i köket med hummern,
men jag hjälpte till att gröpa ur en halva samt serverade en drink (GT). Och så hällde jag upp havskräftor och danska, svindyra räkor på glasfat respektive i trålare. Anna hade gjort så fin dukning med tygservetter och grönt, jag plockade bara fram glas. I glasen serverades P. Lex Prosecco.


Nyårssupén blev helt fantastiskt god, särskilt hummern. Anna
gjorde även en dessert medan jag var nere i soprummet med skal med pepparkakor och citron, mycket läcker till nybryggt starkt kaffe.

Vi kollade en skräckfilm, mitt val, och den var sisådär. Till midnattsfesten dukade vi upp en bricka med olika sorters ostar, gröna druvor, svarta oliver, ostfyllda paprikor, fikonmarmelad och kex. Till detta serverades ett rödvin som vi fått av Annas snälla mamma. Men först skålade vi vid tolvslaget i den sista skvätten prosecco och kollade på fyrverkerier som var fina och höll sig runt midnatt. Själva satt vi uppe till tvåtiden och läste bland annat…

∼ ♦ ∼

Nyårsdagen

Tänk att jag äntligen kunde sova länge på nyårsdagen! Jag var bara upp vid 7.30 och gav katterna mat, sen somnade jag om. Vi tog det väldigt lugnt hela nyårsdagen. Bland annat läste vi. För min del blev det bokbyte, men inte förrän på eftermiddagen. Nu har jag avslutat min andra julklappsbok och påbörjat den senaste Ruth Galloway-deckaren som jag köpte till mig själv i efterjulklapp. Jag insåg att jag med mina 91 lästa böcker i år inte nådde upp till det bokmål jag satt på Goodreads om 110 böcker 2021. Därför satte jag ett mer realistiskt mål för 2022 om 100 böcker.


Anna
tog en promenad medan jag satt och skrev
– och valde vin till nyårsdagssupén. Vinet trodde jag att vi inte hade druckit tidigare, men det hade vi. Och jag hade bara gett det medelomdöme… Hmmm… Fast på nyårsdagen drack vi årgång 2017 och det vin jag gav medelbetyg var av årgång 2014.

Hemkommen medförde Anna brownie och cookie. Det fick vi klara oss på till middagen. Jag passade också på att byta tofflor till ett helt par som jag köpte på Thuns i somras.


På nyårsdagen hade jag lovat att stå för matlagningen
. Som så ofta blev det som det blev med det. Jag hade bara liksom tänkt ut vin till maten och huvudrätt… Därför stod Anna för förrätt och dessert. Förrätten blev halloumi i våffeljärn med rom, rödlök och gräddfil. Till huvudrätt serverade jag stekt kalkon med två sorters kalla såser och vitlökssmör samt potatisklyftor. Desserten blev en förfinad version av gårdagens, dagen till ära toppad med granatäpplekärnor och ett pepparkakshjärta.

∼ ♦ ∼

I kväll blir det säsongsstart av Stjärnorna på SlottetJag tror inte att vi orkar så mycket mer. Det tar på krafterna att vara ledig och äta så mycket gott…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nyåret 2021-2022: Så mycket gott!

  1. Så mycket mumsigt ni hade på bordet 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.