Mitt bokår 2021: April, april, jag kan lura dig vart jag vill… Eller?


Ett inlägg om och med länkar till böckerna jag läste i april 2021.



April är inte bara vårmånad utan även födelsedagsmånad. Såväl Fästmön som jag fyller år i april. Det kan därför hända att böcker köps och ges bort i present. En bok är den bästa present jag kan få, men också den typ av present som jag gillar allra mest att ge.

Vad gäller min läsning i april har den i år varit lite grann som vädret – omväxlande. Månadens lästa böcker tillhör inte enbart spänningsgenren!

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

April månads böcker 2021:

Mariette Lindsteins bok Requiem på DimönLina Arvidssons bok Blåmärken

Casey Mc Quistons bok Rött vitt och kungligt blåttHenrik Bromanders bok Skymningstid

Harold Blooms bok Hur läsa och varförLisa Bjurwalds bok Ta min hand

Mariette Lindsteins bok Striden om DimönJan-Philipp Sendkers bok Ensamhetens språk

 

Påbörjad i april:

Anna Janssons bok Galgbergets väktare

 

Årets fjärde månad började i spänningens tecken (Requiem på Dimön) och fortsatte med ytterligare fyra stycken spänningsromaner/kriminalromaner (Blåmärken, Skymningstid, Ta min hand, Striden om Dimön). Jag läste även en roman med HBTQ-tema (Rött vitt & kungligt blått). Det blev också en kärleksroman (Ensamhetens språk). Vidare läste jag en bok inom litteraturvetenskap (Hur läsa & varför).

Av mina lästa aprilböcker är fem stycken (Requiem på Dimön, Blåmärken, Skymningstid, Ta min hand, Striden om Dimön) skrivna av svenska författare (Mariette Lindstein, Lina Arvidsson, Henrik Bromander, Lisa Bjurwald). Två böcker (Rött vitt & kungligt blått, Hur läsa & varför) är skrivna av amerikanska författare (Casey McQuiston, Harold Bloom). En bok (Ensamhetens språk) är skriven av en tysk (Jan-Philipp Sendker). Jag gjorde jag tre nya författarbekantskaper (Casey McQuiston, Henrik Bromander, Harold Bloom). Fyra av aprilböckerna ingår i serier (Requiem på Dimön, Ta min hand, Striden om Dimön, Ensamhetens språk).

Jag köpte två av aprilböckerna inbundna på årets bokrea (Requiem på Dimön, Rött vitt & kungligt blått). En bok (Blåmärken) köpte jag inbunden som julklapp från jobbet (presentkort). En bok (Ensamhetens språk) fick jag i pocketutgåva i julklapp av en vän. Två böcker vann jag (Skymningstid, Striden om Dimön). En bok köpte jag inbunden (Hur läsa & varför). En bok köpte jag i pocket (Ta min hand).

Sammanlagt läste jag åtta böcker i april 2021. Av dessa fick två högsta omdöme (Hur läsa & varför, Ta min hand) och sex högt omdöme (Requiem på Dimön, Blåmärken, Rött vitt & kungligt blått, Skymningstid, Striden om Dimön, Ensamhetens språk).

April månads bästa lästa bok enligt mitt tycke är 

Hur läsa & varför av Harold Bloom

∼ ♦ ∼

Min litterära resa från september 2020 till och med nu:


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, HBTQ, Jobb, Personligt, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.