Hur läsa & varför


Ett inlägg om en guide till litteraturens olika genrer.



Harold Blooms bok Hur läsa och varförNånstans läste jag om Harold Blooms bok Hur läsa & varför
Som gammal (!) litteraturvetare blev jag förstås nyfiken på vad en litteraturkritiker hade för åsikter om olika genrer och författare. Ja hade. Harold Bloom avled i oktober 2019. Den edition jag läste gavs ut för ganska precis tre år sen (maj 2018) av Modernista. Första gången boken kom ut på originalspråk var år 2000. Boken fyndade jag hos Uppsala bokhandel.

Harold Bloom var alltså litteraturkritiker. Hans sätt att se på läsning var att läsningen i sig inte enbart skänker harmoni utan även vishet. I den här boken betar han av de stora litterära genrerna och ger exempel på verk och författare han gillar.

Jag trillar snabbt dit. Det här är en bok som tilltalar mig mycket. Nu är jag till och med villig att läsa fler noveller, en genre jag har lite svårt för. Min åsikt har varit: antingen är noveller för kortfattade eller bra men för korta, alternativt, för dåliga. Harold Blooms inledande del i den här boken har fått mig att ändra mig! Ett skäl till detta är att han i summeringen efteråt jämför två novellförfattare och ger olika, men hållbara argument för att läsa var och en.

Det är gott att läsa en bok av en person som verkligen älskade just att läsa. Jag fylls av positiva känslor och blir intresserad att läsa ännu mer. Inte bara flera noveller utan även författare jag har lyckats missa genom åren. En liten övervikt är det förstås till förmån för de anglosaxiska författarna, men det stör inte mig.

Toffelomdömet för den här boken kan bara bli det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hur läsa & varför

  1. Mösstanten skriver:

    Väldigt intressant. Den måste åka in i min läslista.

    Gilla

  2. Mösstanten skriver:

    Hö, den fanns redan i listan. Den är lång.

    Gilla

  3. Mösstanten skriver:

    Det är bra att den kan sorteras på olika sätt. 🙂 Att det finns många olika skäl till att läsa en viss bok håller jag med om. För mig kan det vara att jag vill veta hur en viss bok som alla pratar om är, eller att jag vill förstå mer av tiden då den är skriven, att författaren har fått pris, att jag vill lära mig mer om något, att den har betydelse för en bok som har skrivits senare … Ja skälen kan vara många som gör att jag är nyfiken på en bok.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Och vad som är läsvärt är ju högst subjektivt. Precis som du har jag olika skäl till att vilja läsa en viss bok, men det är ju sånt som bara jag själv vet, inuti.

      Inköpslistan https://tofflandel2.wordpress.com/inkopslista/ jag har här på bloggen är bra att ha aktuell – och i författarbokstavsordning – ifall en är ute i affärer eller på second hand. Nu blir det ju inte så mycket litteraturbotaniserande IRL, men ändå. Det händer vid enstaka tillfällen, ska jag erkänna… 😉

      Gilla

      • Mösstanten skriver:

        Man kan ju ändra listans sortering i ett nafs på olika sätt. En gång sorterade jag en,vit böckernas omfång för jag ville låna en riktigt tunn bok på biblioteket.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Jag förstår inte helt din kommentar där, det har smugit sig in ett korrekturfel, tror jag, men jag gissar att du menade att du sorterade efter omfång. Oj, den sorteringen har jag aldrig använt.
        Hemma i hyllorna står böckerna i viss bokstavsordning (författares efternamn), men också ordnade efter författarens hemland och i kategorier såsom skönlitteratur, deckare, lyrik, litteraturvetenskap, journalistisk, true crime, psykologi, konst med mera. Bakom glasdörrar i en särskild hylla står äldre böcker och min Maria Lang-samling. 😛 Sån är jag!

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.