Mitt bokår 2020: November – mörkret tätnar


Ett inlägg om de böcker jag läste i november månad.


 

November är också en mörk månad, men det är den ju för de flesta här där jag bor. Novembermörkret är påtagligt för alla och har inte med min sorg att göra, som oktobermörkret. Oavsett mörker, läsning och böcker är fortfarande källor till ljus och glädje för mig. Och jag fortsätter att resa tack vare böckerna. Du har väl sett att jag numera lägger ut en karta över mina litterära resor sist i de här månatliga inläggen?

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

November månads böcker 2020:

Ann Rosmans bok MarvattenC J Tudors bok Kritgubben

Mons Kallentofts bok SatanskäftarnaMian Lodalens bok Lisa och Lilly

Katarina Wennstams bok SkuggornaChristina Wahldéns bok Nämn inte de döda

Lars Torstensons bok Herdedikter och mordHannes Düklers bok På osannolika skäl

Ninni Schulmans bok Flickebarn nr 291Lisa Rahbeks bok Livets hårda skola

Sara Lövestams bok Finns det hjärterum


Påbörjad i november:

Nele Neuhaus bok Annars skjuter jägaren mig


För omväxlings skull (bara skojar!) inledde jag även november månad
med en spänningsroman (Marvatten). Det blev ytterligare fem böcker lästa i den genren spänningsroman/kriminalroman/deckare under månaden (Kritgubben, Satanskäftarna, Skuggorna, Nämn inte de döda, Finns det hjärterum). En av böckerna kategoriseras som burlesk deckare (Herdedikter & mord). En av böckerna är en så kallad true crime (På osannolika skäl). Jag läste en roman baserad på en sann historia (Lisa och Lilly: en sann kärlekshistoria). En bok är självbiografisk (Flickebarn nr 291). En bok är en dokumentärskildring (Livets hårda skola: skärvor ur verkligheten). Fyra böcker har HBTQ-teman (Satanskäftarna, Lisa och Lilly, Nämn inte de döda, Finns det hjärterum).

Det blev totalt tio böcker (Marvatten, Satanskäftarna, Lisa och Lilly, Skuggorna, Nämn inte de döda, Herdedikter & mord, På osannolika skäl, Flickebarn nr 291, Livets hårda skola, Finns det hjärterum) av svenska författare (Ann Rosman, Mons Kallentoft, Mian Lodalen, Katarina Wennstam, Christina Wahldén, Lars Torstenson, Hannes Dükler, Ninni Schulman, Lisa Rahbek, Sara Lövestam). En bok jag läste (Kritgubben) var skriven av en brittisk författare (C. J. Tudor). Nya författarbekantskaper gjorde jag fem stycken (C. J. Tudor, Christina Wahldén, Lars Torstenson, Hannes Dükler, Lisa Rahbek) under månaden. Sex av böckerna jag läste under november ingår i serier (Marvatten, Satanskäftarna, Lisa och Lilly, Skuggorna, Nämn inte de döda, Finns det hjärterum).

Av de böcker jag läste i november fick jag två stycken för recension (Marvatten, Herdedikter & mord). Jag läste tre pocketböcker som jag hade köpt i fysisk bokhandel (Kritgubben, På osannolika skäl, Finns det hjärterum). Två inbundna böcker hade jag näthandlat (Satanskäftarna, Lisa och Lilly). Jag lånade tre böcker (Skuggorna, Flickbarn nr 291, Livets hårda skola) och jag vann en bok (Nämn inte de döda).

Totalt läste jag elva böcker i november. Av dessa fick sju böcker högsta omdöme (Marvatten, Lisa och Lilly, Skuggorna, Nämn inte de döda, På osannolika skäl, Flickebarn nr 291, Finns det hjärterum). Tre böcker fick högt omdöme (Kritgubben, Satanskäftarna, Livets hårda skola). En bok fick lågt omdöme (Herdedikter & mord).

Som så ofta, typ jämt, var det svårt att utse månadens enligt mitt tycke bästa bok. Men den bästa bok jag läste i november är enligt mitt tycke

Lisa och Lilly: en sann kärlekshistoria av Mian Lodalen

 

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, HBTQ, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.