Kritgubben


Ett inlägg om en läskig bok i Stephen King-anda.



C J Tudors bok KritgubbenFör nåt år sen eller två noterade jag då och då 
en bok med ett läskigt omslag och titeln Kritgubben. Boken, författad av C. J. Tudor, kom ut i slutet av 2017 på originalspråket engelska, men översattes snabbt till svenska, uppenbarligen. Redan ett år senare, i slutet av 2018, fanns nämligen den här deckaren att köpa i pocket i Sverige. Författaren har skrivit flera uppföljare, men vad jag kan se har ingen av dem översatts ännu. Kritgubben fick för övrigt väldigt blandade recensioner i England. Detta till trots fick boken 2019 utmärkelsen Barry Award, som tilldelas kriminalromaner, för bästa debutbok. Jag köpte boken i fysisk bokhandel i oktober i år. För mig blev C. J. Tudor en ny författarbekantskap. Och fråga mig inte varför, men… jag blev överraskad att hon är kvinna och inte man.

I Kritgubben varvas händelserna i en brittisk småstad 1986, med ett gäng tolvåringar i berättelsens centrum, med nutid, det vill säga 2016. Då, 1986, skedde bland annat en olycka på ett tivoli och Eddie träffade Kritgubben, läraren mr Halloran. Efter olyckan är det som om rädslan och skräcken kommer krypande in i småstaden. Mr Halloran tipsar Eddie och hans kompisar om att de kan skicka hemliga meddelanden till varandra genom att rita kritfigurer. Detta startar en rad händelser, den ena otäckare än den andra. Sen går åren och 30 år senare får Eddie plötsligt ett brev…

Det här är sååå mycket Stephen King! Som jag nämnt i tidigare inlägg har Stephen King lämnat en rekommendation på bokens omslag. Han är med all säkerhet en stor inspiratör för C. J. Tudor. Jag har nyligen sett filmen IT, baserad på Stephen Kings roman med samma namn, och drar många paralleller där. Bara det att romanen IT kom ut 1986, samma år som vissa av händelserna i Kritgubben utspelar sig ser jag som ett tecken på inspiration. Det finns fler likheter böckerna emellan. I IT är det emellertid en läskig clown, i Kritgubben är det en läskig kritgubbe. Men ett gäng barn finns i händelsernas centrum och det är också barnen som på sätt och vis sätter igång ondskan. Barnen som vuxna är intressanta personskildringar när jag som läsare även har fått följa dem som just barn. Är inte vissa saker lika skrämmande trots att man är vuxen..?

Slutet är inte helt givet och det blir nästan lite för tilltrasslat när det drar ihop sig. Icke desto mindre vill jag definitivt läsa mer av den här författaren.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Film, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kritgubben

  1. Vill också lästa mer från författaren!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.