Mitt bokår 2020: Oktober – den mörkaste månadens litterära ljuspunkter


Ett inlägg om de böcker jag läste i oktober.


 

Oktober är en mörk månad i mitt liv. Det handlar inte om hösten och dagsljuset, utan om årsdagar och det inre ljuset. I oktober har jag två årsdagar med sorgkant. Även om jag saknar resten av året också är jag inte fast i sorgen – bara under vissa dagar. Och att vara ledsen dessa dagar tillåter jag mig att vara. Då är det tur att det finns litterära ljuspunkter att tillgå däremellan – mitt verktyg för att inte fastna i det svarta.

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

Oktober månads böcker 2020:

Sara Lövestams bok Önska kostar ingentingSanna Mac Donalds bok Allt som en gång var

Linda Boström Knausgårds bok OktoberbarnUlrika Ewermans bok Monica Magnus 1966

Sara Lövestams bok Luften är friKarin Pasches bok Union

Peter Mays bok Ett kallt fallAnna Bågstams bok Mörkermannen

Mick Herrons bok Spook streetKatarina Wennstams bok Stenhjärtat


Påbörjad i oktober:
Ann Rosmans bok Marvatten


Även oktober månad inledde jag med en spänningsroman
(Önska kostar ingenting). Det blev ytterligare fem böcker lästa i den genren under månaden (Luften är fri, Ett kallt fall, Mörkermannen, Spook street, Stenhjärtat). En bok kan klassas som både deckare och fantasy (Labyrint – Union). Tre av böckerna jag läste har HBTQ-tema (Önska kostar ingenting, Allt som en gång var, Luften är fri, Stenhjärtat). En bok jag läste är självbiografisk (Oktoberbarn). En roman är baserad på verkliga händelser (Monica Magnus 1966).

Det blev åtta böcker (Önska kostar ingenting, Allt som en gång var, Oktoberbarn, Monica Magnus 1966, Luften är fri, Labyrint – Union, Mörkermannen, Stenhjärtat) av svenska författare (Sara Lövestam, Sanna Mac Donald, Linda Boström Knausgård, Ulrika Ewerman, Karin Pasche, Anna Bågstam, Katarina Wennstam). Två böcker jag läste (Ett kallt fall, Spook street) var skrivna av brittiska författare (Peter May, Mick Herron). Det blev tre nya författarbekantskaper under månaden (Linda Boström Knausgård, Ulrika Ewerman, Mick Herron). Åtta av böckerna jag läste under oktober ingår i serier (Önska kostar ingenting, Allt som en gång var, Luften är fri, Labyrint – Union, Ett kallt fall, Mörkermannen, Spook street, Stenhjärtat).

Av de böcker jag läste i oktober fick jag tre stycken för recension (Allt som en gång var, Labyrint – Union, Mörkermannen). Jag vann en bok (Ett kallt fall). En bok lånade jag (Stenhjärtat). Jag läste en pocketbok som jag hade köpt i fysisk bokhandel (Oktoberbarn) och en bok (Önska kostar ingenting) hade jag nätshoppat. En inbunden bok köpte jag i fysisk bokhandel (Monica Magnus 1966) och en inbunden bok hade jag köpt second hand (Luften är fri) liksom en pocketbok (Spook street). Jag läste en bok på engelska (Spook street).

Totalt läste jag tio böcker i oktober. Av dessa fick fem böcker högsta omdöme (Önska kostar ingenting, Allt som en gång var, Monica Magnus 1966, Ett kallt fall, Stenhjärtat). Tre böcker fick högt omdöme (Oktoberbarn, Labyrint – Union, Spook street). En bok fick medelomdöme (Luften är fri). =>> Omdöme om Mörkermannen kom inte förrän första recensionsdagen, det vill säga den 2 november, men nu kan du klicka på bilden av boken så kommer recensionen upp! Mörkermannen är heller inte med och ”tävlar” om att bli oktober månads bästa bok på grund av detta.

Som alltid var det svårt att utse månadens enligt mitt tycke bästa bok. Men den bästa bok jag läste i oktober är

Allt som en gång var av Sanna Mac Donald

Mina litterära resor som jag påbörjade förra månaden ser nu ut så här:


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, HBTQ, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.