Torsdagen den 23 februari 2017: Kontaktförsök och icke-nyheter sånt som höjer blodtrycket


 



Kära dagbok…

 

Gul kropp

Blodtryckshöjande kontaktförsök.

Idag höjdes blodtrycket en aning. Jag bara undrar varför det är så svårt att få kontakt med företag. Ett av de företag det är svårast att komma i kontakt med är Telia. Jag råkar ha mina telefonabonnemang där, men gick i taket häromdan när specen för nästa faktura på fast telefoni kom. Jag har autogiro – och det tar varken jag eller banken betalt för. Men Telia tar 29 spänn i avgift för att skicka mig ett papper över ringda samtal och avgifter på ett abonnemang jag inte använder sen mamma gick bort… Jag loggade in på Mina sidor på Telias webbplats för att ändra till e-faktura. Nej, det gick inte idag heller. Funkar nånsin Mina sidor??? Jag har tidigare försökt ändra mitt namn också på mobilabonnemanget eftersom Telia av nån anledning använder två av mina förnamn. Varför två och inte alla tre? Eller ännu hellre, varför inte enbart tilltalsnamnet? Nåja, det där med namnen tycks vara olösbart. Idag försökte jag därför ringa i stället för att ändra till e-faktura, alltså, även för fasta telefonen. Efter en jädra massa frågor från en inspelad röst och svar av mig, ytterligare tjat om att samtalet spelas in, att jag kan bli uppringd efter samtalet (som kund kan en inte vägra detta!), varning för bluffmejl etc kom jag fram och blev placerad i telefonkö. Hur fan vore det om Telia svarade i telefonen i stället??? Vi var över 30 pers i denna kö och den beräknade väntetiden för mig var cirka (!) 20 minuter. Alltså, håll med om att det är ett skämt att ringa teleoperatören Telia?! (<== retorisk fråga). Till sist använde jag chatten. Den har jag använt två gånger tidigare i andra frågor. Båda gångerna har det blivit fel. Tredje gången gillt?

Kropp grön

Jag väntade och väntade och väntade…

Nu vill jag fortfarande bli uppringd av Telia eftersom jag även överväger att säga upp mitt fasta abonnemang. Men det kunde jag alltså inte förmedla till min teleoperatör… Tillbaka till ruta ett. Då började jag i en annan ände och surfade in hos min bredbandsleverantör Bredbandsbolaget. Jag ville kolla om de hade nåt bättre abonnemang för bredband att erbjuda än dem – ja, jag har två! – jag har idag. Nä, jag hittade inget. Eftersom ett av bredbanden jag har går via telefonjacket ville jag också kolla om bredbandet plötsligt skulle sluta funka om jag sa upp fasta telefonabonnemanget hos Telia. Jag lämnade mitt mobilnummer hos bredbandsleverantören för att bli uppringd. Sen väntade jag… Och väntade och väntade och väntade…

Där jag jobbar har vi också kundtjänst och support. Om vi behandlade våra kontaktsökande kunder på det här viset skulle jag inte vilja jobba kvar. Och ja, vi jobbar med service kring såväl IT som telefoni. Hade jag inte tyckt så förbaskat bra om mina kollegor skulle jag ha skickat iväg dem på uppdrag att hjälpa både Telia och Bredbandsbolaget.

Sol genom kontorsfönstret

Blå himmel och sol idag!

Efter denna mörka inledning i cyberspace fortsätter jag strax med ytterligare mörker, men jag kan meddela att Verkliga Livet var betydligt ljusare. Ett par tre grader kallt, blå himmel och sol. Det var nästan så jag önskade mig en sportlovsdag. Men, ingen rast, ingen ro för somliga. På vissa håll ute i verksamheten har folk drabbats av cryptolocker-mejl och ransomware. Nog vet jag att folk är elaka mot varandra i cyberspace, men detta tar nästan priset. Så mycket tid och energi som måste läggas på att folk bara vill jävlas… Lustigast av allt är att busarna bland annat har låtsats vara Telia och skickat bluffakturor… Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta… Ironi, liksom…

Artikel i UppsalaTidningen om Robot av papp ville kramas

En robot av papp som ville kramas är en icke-nyhet, tycker jag. Roboten själv har gillat min bild på Instagram…

I morse skrattade jag defintivt ironiskt när jag drack kaffe hemma vid köksbordet. Det verkar vara en oerhörd nyhetstorka för tillfället. Inte nog med lokalblaskans märkliga nyheter förra helgen, nu har dess mindre version UppsalaTidningen (ja, det är samma ägare) tagit efter storebror. Jag kan bara undra vad det är för icke-nyheter som media sprider och vad 17 hände med de riktiga nyheterna? Har de också sportlov? Försvann de med alla utbildade journalister? Lokalblaskan tar betalt för sina utgåvor, UppsalaTidningen är en gratistidning. Det skulle aldrig falla mig in att betala för sånt här.

På vägen hem från jobbet stannade jag idag IGEN för att hämta ut en försändelse. Denna gång var den mycket för stor för min postbox hemma. Det var knappt så jag orkade hålla låda(n). Du fattar säkert vad den innehöll… Just det – mina förbeställda bokreaböcker från AdLibris Störst av allt, Före dig, Björnstad, Gurun i Pomonadalen, Dimma över Darjeeling (inte bokreabok!) och Simma med de drunknade. Äntligen höjdes blodtrycket i positiv bemärkelse.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Men nä, i kväll får jag nog ta och lugna ner mig,
 först med en dusch och sen med Antikrundan. Möjligen höjs blodtrycket igen av Löftet, vars andra del visas i kväll direkt efter Antikrundan.

∼ ♦ ∼

Dagens fundering gäller Anna Kinberg Batras mardröm. Det kanske är lågt att fundera över detta, men omfattar den mardrömmen rosetten som hennes make skulle sätta på en viss kroppsdel på Alla Hjärtans Dag, nåt han avslöjade i radio? Eller har jag missat nåt STORT?

Rosa rosett

Nu tar vi en fika. En svensk fika.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Film, Ironi, Jobb, Media, Personligt, Radio, Sociala medier, Trams, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Torsdagen den 23 februari 2017: Kontaktförsök och icke-nyheter sånt som höjer blodtrycket

  1. etuna1 skriver:

    Haha.. Jag har det omvända problemet med Telia. Efter att jag klagat p g a att vårt bredband inte blev aktiverat som det skulle så har DE börjat ringa MIG i tid och otid. Jag hinner aldrig svara.. och ringer jag upp så meddelar de bara via en telefonsvarare att de sökt mig för att se till att jag är nöjd med mina tjänster….hmmm…
    Ja, jag är i alla fall nöjd nu. Jag var mindre nöjd när jag under ett par-tre timmar förgäves försökte felsöka min router bara för att dagen efter få ett sms om att de skulle aktivera bredbandet om 3 dagar…vilket egentligen var 9 dagar för sent utifrån vårt avtal. Jag fick i alla fall 108 kr som kompensation (vilket var en ganska dålig timpenning för felsökning under obekväm arbetstid).

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det är otroligt märkligt! Notera kommentaren nedan från en person på Telia som uppenbarligen läst men inte förstått att jag vill PRATA med en fysisk person i telefon. Jag har TRE frågor som snabbt skulle kunna lösas på det sättet, tror jag. Om de inte bara har säljare som använder telefonen som verktyg…

      Bra att du är nöjd nu, i alla fall. Men Telias personal borde gå en telefonikurs, verkar det som. 👿

      Gilla

  2. teliakundservice skriver:

    Hej Tofflan! Det kliar något fruktansvärt i mina fixarfingrar när jag läser om dina problem. Kan du inte höra av dig till oss på Facebook istället? Där hittar du mig och mitt gäng, vi hjälper dig!

    /Isak, Telias Kundservice på Sociala Medier

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Hej Isak! Jag vill alltså PRATA med nån, inte använda sociala medier. Varför är det så svårt att få PRATA med nån på Telia???
      Jag finns inte på Facebook, för övrigt. Det är bra att ni har det som alternativ för kommunikation, men glöm inte bort att alla inte finns överallt i sociala medier.
      Varför är det så svårt att ringa??? Telia var ju ursprungligen ett telefonbolag…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.