Helgen den 18 – 19 februari 2017: Ingenjörshjälp, håriga familjemedlemmar och djurvänliga kvinnor, för att nämna nåt


 



Kära dagbok…

 

Maja och mejseln

Maja tog i alla fall fram en mejsel.

Lördag vid lunchtid ryckte Lokala Ingenjörshjälpen ut till FörortenJa, min kära Fästmö är av det händiga slaget, vilket kanske inte riktigt kan sägas om varken barnens pappa eller mig själv. Eller katten Maja, Annas katt Minis äldsta dotter och storasyster till Lucifer och Citrus. Grabbarna Grus, de gamla gubbkatterna Maxi och Felix som Maja och Jerry bor med, höll sig mest undan. Jerry tog en titt på monteringsanvisningen till en IKEA-möbel och gav upp. Maja tog i alla fall fram en mejsel, men det gick inte heller. Alltså tillkallades Anna och jag. Det vill säga Anna, jag körde bara bilen.

Dessvärre visade det sig att verktygsbeståndet på Morgonen hade ett och annat att önska. Därför blir det fortsättning följer för Anna, som ju är ledig några dar den kommande veckan. Men vi fick go-fika av Jerry och jag tog en och annan rätt fin bild på pappan och hans katt. Även Maxi anslöt när kameran togs fram.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Tre flaskor vin: Conero riserva 2014, Lindemans Gentlemans Collection 2014 och Masi Valpolicella bonacosta classico 2015 samt ett halvt kilo fransk kontinentalkaffe

Jag köpte härliga drycker.

Vi for in till stan igen med delvis oförrättat ärende. Det blev en tur till Stormarknaden där jag passade på att inhandla en födelsedagspresent till nästa person i familjen som fyller år (nästa vecka) samt härliga drycker i form av tre flaskor vin och ett halvt kilo fin-kaffe, franskt kontinental, från Bönor & Blad. Kaffet maldes framför ögonen på mig till att passa min pressobryggare. Härliga dofter! Anna och jag släpade omkring en varuvagn inne på ICA Kvantum. Vi var inte ensamma – need I say more? No. I vart fall kom vi ut något sånär intakta.

Jag lämnade först av varor, packning och Anna hos Fänriken och åkte sen hem med Clark Kent*. Därefter tog jag en rask och skön promenad till fots tillbaka till Fänkriken. Anna och jag tog en fördrink (var sin öl) med tilltugg (chilinötter och jordnötter blandat) under uppsikt av Lucifer, allt medan Citrus kollade kokboken och funderade över vad hon skulle laga till middag. Det blev förstås fågel, en favorit i hushållet, men det var Anna som lagade till den åt oss. Bröderna fick gris och katterna bjöds på havsfisk av mammisen, hon som är så lååångsam när hon ska sleva upp kattmat som luktar vidrisch… Jag fick ingen kokbok, men väl en bok om London, passande nog, av Anna. Den bläddrade jag i lite grann. Tyvärr insåg jag ganska snart att jag behövde ett par bättre glasögon för att kunna läsa och de låg kvar hemma. Men ååå vad jag ska GLO i den boken! TACK!!!

Detta bildspel kräver JavaScript.


Vår lördagskväll förlöpte väl som många andras
lördagskvällar i Sverige just nu: vi tittade på tredje deltävlingen av Melodifestivalen. Den var inte lika dålig som deltävling två, men inte heller igår fanns en enda låt som tilltalade mig. Jag satt mest och trängdes i en soffa med Anna, kollade sociala medier och åt lunch, en riktig sportig sådan. Jag tror visst att Owe Thörnqvist gick till final och nån mer snubbe. Anna och jag kollade på Hotell Halcyon och därefter några märkliga filmer, varav den ena var svensk och bara urknäpp.

Sportlunch

Jag åt en riktigt sportig lunch på lördagskvällen.

Plötsligt var klockan hur mycket som helst och vi ramlade i säng. Familjen Katt hade sovit nästan hela kvällen, men lustigt nog höll de sig lugna på natten. Det var bara när de upptäckte nåt som kallas fåglar fram på morgonen som alla tre blev riktigt alerta. Själv avnjöt jag kriminallitteratur och kaffe på sängen, en härlig start på en ledig dag!

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Lucifer ligger på UNT

Elias hårige lillebror ligger på lokalblaskan, men jag hade högläsning ur den.

Anna prenumererar på lokalblaskan sen en tid tillbaka. Lucifer och jag bestämde oss för att ta en titt i den. Tidningen är annars rätt bra att bara ligga på, tycker Elias hårige lillebror. Idag var det så underliga nyheter att jag ägnade mig åt högläsning för församlingen. Bland annat läste jag en helt osannolik artikel – nej, det var inte första april idag, men en kan ju undra!.. – om en kvinnlig djurvän. Historien som rullades upp blev mer och mer absurd. Först kissnödiga hundar och ett missat tåg som ledde till idén att promenera från Knivsta till Uppsala (typ två mil). Därefter förbarma sig över magsjuk häst och dess kompis, med egna medhavda grimmor… Jag hittade dessutom en notis om en stackare som hade en lös toalettstol och ett lutande golv… Ja, har du inte dagens tidning så köp och läs. Jag blev som en fågelholk…

Detta bildspel kräver JavaScript.


Eftermiddagen har vi ägnat åt mer handling 
och en promenad i finvädret. Jag skjutsade hem Anna med kassar och har försökt ägna mig åt seriösa aktiviteter som att tvätta, vattna krukväxter och planera söndagsmiddag. Det senare blir en matlåda med kycklinglasagne från frysen. På kvällens att göra-lista står också matsäck och dusch med hårtvätt. Klockan 21 blir det Innan vi dör på SvT 1. Bilen är tankad, jobbväskan packad och rena kläder är framtagna – jag ska ju inleda den nya veckan med behandling och undersökning av såväl kropp som själv. Men jag kan bara säga att tid att vara sjuk har jag INTE! Det är så vansinnigt roligt att jobba på mitt jobb!

∼ ♦ ∼

*Clark Kent = min RENE lille bilman


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Media, Personligt, Sociala medier, Trams, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Helgen den 18 – 19 februari 2017: Ingenjörshjälp, håriga familjemedlemmar och djurvänliga kvinnor, för att nämna nåt

  1. Anneri skriver:

    Ha ha, ja historien med kvinnan som tog ett par hästar och gick iväg har jag också läst. Man blir ju lite lätt fundersam över hur idérik någon kan vara 😉

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Undrade inte du också, till exempel, varför hon gick omkring med ett par grimmor mitt i natten? Och hur kan en få för sig att promenera två mil, också mitt i natten? Varför satt hundarna i barnvagn? Hela historien är full av frågetecken och mystik, tycker jag! 😆

      Liked by 1 person

  2. Lisa skriver:

    Härlig helg! Roliga kattbilder som vanligt. Och ett stooort Grattis till eran London resa!! Det är ni verkligen värda. Kram.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det var en bra helg, men en dag till hade inte varit fel. Det är ju alltid så mycket som ska rymmas i dessa två lediga dar – umgänge med vänner, umgänge med familjen, hushållsarbete, vila, TV…

      Annas katter är så otroligt söta – Jerrys också – så en behöver bara vara redo med kameran.

      Tack för att du gläds med oss! Vi ser verkligen fram emot resan! 😛

      Kram!

      Gilla

  3. IKEA möbler kan sätta vem som helst i bryderier 🙂

    Hur som verkar ni hunnit med mycket allt som allt !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja för egen del har jag nog slutat köpa IKEAmöbler bara för det… 😛 Anna måste göra återbesök nu.

      Jorå, vi hann med rätt mycket, fast en ledig dag till hade jag kunnat tänka mig.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

