Löftet


Ett inlägg om en dokumentärserie.


 

I kväll efter mitt favoritprogram stängde jag för ovanlighetens skull inte av TV:n. Jag såg första delen av tre av dokumentären Löftet på SvT 1. På SvT:s webbplats är programmet klassat som dokumentär thriller och det visade sig vara helt korrekt.

Dokumentären Löftet, en tecknad skärmdump från SvT:s webbplats

Några av karaktärerna i Löftet fast i tecknad form. Skärmdumpen är från SvT:s webbplats.


Det här är berättelsen om två ungdomar, 
23-åriga Elizabeth Haysom och 19-årige Jens Söring. Kort och gott handlar det om att Elizabeths föräldrar blev mördade i sitt hem 1985. Polisen fattade snart misstankar om att Liz och Jens var inblandade. När de grips tar Jens på sig morden och döms till livstids fängelse. Men var han skyldig eller var Liz mördaren? Eller gjorde de det tillsammans, rentav? En stor del av denna den första delen i serien ägnas åt Jens som intervjuas i nutid i fängelset. Intervjuerna är varvade med bland annat inspelningar från förhör och rättegång och nyligen gjorda intervjuer med utredare, åklagare med flera.

En riktigt blodig historia. Så kan en sammanfatta morden på Liz Haysoms föräldrar. Det är fascinerande att se den numera vuxne mannen berätta på tyska ur sitt perspektiv om vad som hände. Programmet inleds med att han frågar filteamet om vilka glasögon han ska bära, en i mina öron ytterst märklig fråga.

Otäckt är det, men jag ska givetvis se även de två andra delarna som visas kommande torsdagar. Att få veta sanningen är alltid det viktigaste och den här typen av förvecklingar när det gäller brott intresserar mig mycket. Jag ser fram emot nästa torsdag! För den som vill titta men inte kan vänta finns serien på SvT Play.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Löftet

  1. Jag läste om serien och tänker nog titta på den i play vid tillfälle

    Gilla

  2. surridurr skriver:

    Tack för tipset, kanske ska ta och kolla detta på svtplay då.
    Kram

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

