Onsdag kväll den 2 juni och torsdagen den 3 juni 2021: Junidagar med litteratur, glass och jobb


 



Kära dagbok…

Kycklingfilé potatisgratäng vin boken Där kräftorna sjunger

Onsdagsmiddagen bestod av delvis rester. Vilken portion det blev!

Det var riktigt varmt här igår. Jag hade en tröja på mig när jag mitt på dan gick för att möta min kollega. Det hade jag inte behövt. Som tur var kunde jag ta av mig den och stoppa ner den i min medhavda rygga medan vi satt och pratade.

Två mackor och en glass är inte jättemycket till lunch, så när kvällen kom var jag glad att det fanns stekta kycklingfiléer på tining från frysen och potatisgratäng. Jag värmde maten tidigt och dukade bara fram en rejäl portion till mig själv vid 16-tiden eftersom Gymnasisten hade ätit sen lunch det vill säga tidigare på eftermiddagen. Men han kom ut i köket och åt lövbiff till gratängen när jag åt min kyckling. Boken fick jag lägga undan, läser vid matbordet gör jag förstås bara när jag är ensam. Jag hyfsade vinflaskan vi har haft stående sen helgen och tog ett glas rött till maten.

Pepparlakritsglass

Gårdagens andra glass.

Medan gratängen stod i ugnen passade jag på att gå ett mindre varv med vår nya, vanliga dammsugare. Robert* suger nämligen inte så bra på vissa mattor och ytor i Bokrummet och Djungelrummet. Men det gick så smidigt att dammsuga där att jag fortsatte och tog en sväng i vardagsrummet, badrummet, hallen, kattoan och köket också. Det gick liksom av bara farten. Katterna sprang inte heller all världens väg. Citrus låg kvar på kökssoffan medan jag dammsög i Djungelrummet. Hon tittade bara upp på mig lite grann. Även Gymnasisten hade provat dammsugaren tidigare på dan. Så skönt att den funkar bra för oss alla, såväl människor som djur! Som belöning åt jag upp pepparglassen vi hade i frysen till kvällskaffet. Gymnasisten har en egen låda (!) glass som han köpte från Hemglassbilen förra veckan. Lådan börjar ta slut…

Det var inte nåt att se på TV just, men jag hade den på i bakgrunden. Jag läste först lokalblaskan och sen blev det bokbyte. Min sista födelsedagsbok var en gåva från vännen FEM, vännen som så ofta prickar rätt litterärt trots att hon väljer böcker som inte finns på min inköpslista. Eller kanske just därför. Hon hjälper till att vidga mina litterära vyer, helt enkelt. Boken var så sorglig! Nu läser jag en bok som jag har lånat av Fästmön, den sjunde delen i Helen Grace-serien, det vill säga en riktigt läskig polisroman med mord och blod redan från start.

Böckerna Där kräftorna sjunger och Älskar inte

Bokbyte från sorglig bok till läskig.


Men gårdagskvällen ägnade jag också åt annan litteratur,
den vidunderliga Stina-boken som jag fick av Anna. Boken där texter och bilder utgör en djupdykning in i Stina Wollters liv, ett liv jag delvis var bekant med för länge sen när jag jobbade tillsammans med hennes mamma.

∼ ♦ ∼

Juni utanför mitt fönster

Juni utanför mitt fönster i Bokrummet.

Nu går arbetsveckan mot sitt slut. Att jag har haft ett tufft år känner jag definitivt av. Jag är trött. Men än dröjer det innan jag får semester. I sommar ska jag emellertid vara ledig hela sex veckor. Vad jag ska göra alla dessa veckor (en evighet så här innan) vet jag inte, men en resa söderut med hotellvistelse är bestämd. Gissningsvis hänger vi en hel del i Slottet och Slottsträdgården även den här sommaren. Och det gör vi förstås redan nu, även om det för min del enbart blir helger. Det är en oas att komma till!

Idag var det åter en varm och solig junidag utanför mitt fönster i Bokrummet. Det var lite livat utanför, stan förbereder sig för studentfirande. Det är aningen oroväckande med tanke på att vissa restriktioner är lättade på, som krogarnas öppettider. Själv satt jag inne och jobbade och deltog i möten. Båda mina två mejlintervjuade professorer har skickat sina svar på mina frågor – en av dem på engelska. Det tar lite tid, men jag är tacksam att jag har en bra språkgrund att stå på genom att jag har bott i England och även har släkt där som jag har kontakt med. Då underhåller jag mina språkkunskaper. Jag bollade ett par saker med en god kollega och när jag uttryckte en viss oro över att inte hålla måttet, men att jag var tacksam för förståelse och pedagogisk hjälp svarade h*n:

🙂 Känns bara självklart, vi måste ta hand om varandra så gott det går. Och jag tycker det är bra att du har kommit med i […]redaktionen, du tänker och är självständig. Det är jättebra, det behövs alltid.

På eftermiddagen fick jag utbildning i universitetets kalenderverktyg så att jag ska kunna vara en av flera som lägger ut händelser där.

∼ ♦ ∼

Efter en varm dag äter vi kallskuret till middag, Gymnasisten och jag. I kväll ska jag eventuellt bara dammsuga i sovrummet (behövs dammas också) och bara för att det är kul. Somliga ägnar sig åt sin personliga hygien ovanpå en tom dammsugarlåda.

Lucifer tvättar sig ovanpå dammsugarlådan

Personlig hygien går bra att utföra även ovanpå en tom dammsugarlåda.

∼ ♦ ∼

Som alla andra i Uppsala ska vi nu börja sortera kompost i papperspåsar i en särskild hållare. Hållare och påsar lämnades utanför vår ytterdörr idag. Nu återstår att se var vi ska placera ekipaget. Jag delegerade med varm hand uppdraget till min fyndiga sambo Anna.

Kompostpåsar och hållare

Var ska vi placera detta ekipage?

∼ ♦ ∼

*Robert = vår robotdammsugare


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Media, Personligt, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Onsdag kväll den 2 juni och torsdagen den 3 juni 2021: Junidagar med litteratur, glass och jobb

  1. Mösstanten skriver:

    Hoppas att era kompostpåsar är bättre än i Söderhamn. Dem måste man lägga tidningspapper i botten på så att inte blötan från matrester ska gå igenom. Vi har gröna påsar av någon sorts plast. Liknar i alla fall plast, men jag hoppas de är miljövänligare än så. De förs åt sidan maskinellt och sedan gör de biogas av innehållet.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Betvivlar jag. Jag tror inte det funkar med papperspåsar, men det är det vi är beordrade att använda. Vet att mamma, som ju bodde i din grannkommun, hade gröna påsar. De funkade ju!

      Gilla

      • Mösstanten skriver:

        Hoppas att det kommer att funka någorlunda i alla fall. Vi vill ju gärna göra något för miljön.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Det tror jag inte att det gör, tyvärr. Papperspåsar till våta saker… Nää… Dessutom ska kärlet stå ”luftigt”. Hur ska en ordna det i en lägenhet där det skenar omkring tre nyfikna katter?
        Jag gör mycket annat för miljön. Våra unga, som är de som blir kvar, borde göra ännu mer, men de klarar inte ens av källsortering. Och folk som röker och slänger fimpar…Alla kan göra nånting, det enkla, men att försvåra tycker jag bara är… dumt.

        Gilla

  2. Rexxie skriver:

    Vi har använt papperspåsar i åtminstone 20 år i Västerås utan några större problem! Används för att göra biogas, så all kollektivtrafik här körs på våra gamla matrester!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det har varit stora protester mot papperspåsar här, särskilt från kommunerna vid kusten där det fiskas en hel del del. Jag vet inte i skrivande stund var i lägenheten kärlet ska kunna placeras ”luftigt”. Och papperspåsar… några blöta kaffefilter, sen är väl påsen trasig.
      I Östergötland, där mamma bodde, användes en annan typ av påse, ”grön påse”, av mycket mer funktionellt material. Lätt att sortera också, den syntes liksom.

      Gilla

  3. Louise Baumgärtner skriver:

    Hehe, bra dammsugarnamn!😁

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.