Det ondas väsen


Ett inlägg om den elfte boken i en kanadensisk deckarserie.



Louise Pennys bok Det ondas väsenJag blev så glad, så glad 
när jag upptäckte att ytterligare en bok i Louise Pennys Gamache-serie hade översatts till svenska. Denna kanadensiska serie som jag började läsa av en slump och kom att verkligen älska. Roligt nog delar jag min förtjusning över serien med en kollega. Nu när jag har slagit ihop pärmarna till en julklapp från arbetsgivaren, inköpt i april, kan jag kontakta J och erbjuda ett lån av Det ondas väsen. Det är den elfte boken i serien. Det finns ytterligare sex böcker som ännu inte är översatta.

Även denna gång reser jag tillbaka till byn Three Pines där före detta kommissarien Armand Gamache numera bor med sin fru Reine-Marie. Den nioårige Laurent är en rätt jobbig unge som syns i byn med sin käpp, en trollstav med vilken han slåss mot monster och rymdvarelser. Han berättar de mest osannolika historier och upplevs mest som en plåga. Men så kommer han inte hem en dag. Under sökandet efter pojken hittar man fruktansvärda ting såsom mord, brott och svek.

Det blir många kära återseenden med alla udda karaktärer i Three Pines. Jag gillar verkligen hur författaren med några få streck kan teckna dessa varelser, med sina underligheter och vanligheter. Kommissarien själv har svårt att låta bli att bekämpa brott och lösa gåtor, en sinnebild för den gamla sortens polis.

Jag tycker att det är mysigt att försöka lägga det här gåtfulla pusslet som ska visa mördarens identitet och motiv. Trots att det handlar om mord är det just detta pusslande och luskande fram till gåtans lösning som jag gillar. Just den här boken handlar om krig och lögner – och som vanligt är även den en minst tror oärlig. Det är det som gör berättelsen så skrämmande.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

∼ ♦ ∼

De här böckerna i Gamache-serien finns översatta till svenska (länkarna går till mina blogginlägg om böckerna):

Mörkt motiv

Nådastöt

Den grymmaste månaden

Ett förbud mot mord

Ett ohyggligt avslöjande

Begrav dina döda

En ljusets lek

Det vackra mysteriet

Hur ljuset tar sig in

Den långa vägen hem

Det ondas väsen (se inlägget ovan!)


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det ondas väsen

  1. Louise Baumgärtner skriver:

    Hon skriver bra, och är verkligen produktiv. Hoppas att du får en fin lördag. Kram!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.