Midsommar 2020: Annorlunda men sedvanligt firande i Slottsträdgården


 



Kära dagbok…

Datumblock fre 19 juni utan midsommarafton

Fredagen den 19 juni 2020 var faktiskt midsommarafton.

Midsommar har kommit och snart passerat, men jag måste säga att midsommarafton såg väldigt anonym ut i datumblocket. Det måste vara tryckt nån annanstans än i Sverige. Även om midsommarafton inte är nån röd dag brukar den väl ändå vara utmärkt som midsommarafton i kalendrar? Icke i mitt datumblock.

Nåja, jag visste att det var midsommar. Jag hade tur att vara ledig från jobbet, medan Fästmön fick cykla iväg till sitt tidigt på morgonen.

För mig betydde ledigt att jag kunde ta det lugnt och läsa och dricka kaffe en lång stund. Det blev till och med bokbyte, från mord i Motala till krigsförbrytelser i och utanför Europa, innan jag hoppade in i duschen. Recensionen av första delen av Motalaserien publicerade jag emellertid inte förrän på midsommardagen.

Efter att ha kollat logistiken med vissa inblandade i firandet, gav jag mig ut på en lång och varm promenad till Slottet. Jag hade vattenflaska med och en tröja, som inte skulle visa sig behövas, till kvällen. Mat och dryck hade vi varit och lämnat av i Slottet kvällen innan. Det var hett att gå, men jag sprang inte och promenadvägen var vacker. Det tog mig ungefär trekvart.


Vid ankomsten var jag röd som en tomat i ansiktet.
Jag fick sätta mig i skuggan en stund i Slottsträdgården och dricka vatten. Sen vattnade jag på våra tomater i krukor också och noterade att potatisen hade växt rejält. En selfie tog jag innan jag hade bytt om till min nya skjorta när ansiktsfärgen blivit mer åt rosa hållet för att skicka till min syssling H som i sin tur hade skickat bilder från sin midsommarlunch med syssling M med dotter.

 

Kaffe och tårta

Kaffe och jordgubbstårta inleddes midsommarfirandet med.

När Slottsherrskapet anlände hjälpte jag dem in innan jag gick och blaskade av mig och bytte om till skjorta. Sen bestämde vi att dricka kaffe och påbörja jordgubbstårtan, för Anna och Gymnasisten skulle dröja ett par timmar.

Slottsfrun påbörjade middagen med jordgubbsrensning och potatisskrapning. Jag fick inget alls göra utan blev tilldelad den trevliga arbetsuppgiften att konversera Slottsherrn. Vid 16-tiden dök de två sista gästerna upp och vi tog alla var sitt glas Nosecco. Det smakade ljuvligt i värmen.

Strax stod maten på bordet och vi kunde smörja kråset med tre sorters sill, potatis, gubbröra, silltårta, lax, knäckbröd, ostar, öl, snaps och cider (alkoholfri för Gymnasisten). Vi sjöng snapsvisor till de klara dryckerna, för det hör till. Det smakade så bra alltihop och jag åt som vanligt för mycket. Ändå orkade jag klämma ner jordgubbar och glass till dessert också. Fyrkampen blev en tvåkamp, men de fyra tävlande gjorde sitt yttersta för att vinna. Slottsherrn var domare och förde protokoll, fast alla fick priser i form av godsaker, förstås.

Även om det blev måttligt med öl och snaps och alkohol för min del var stegen otroligt tunga när vi gick hem. Det var fortfarande hett ute när vi gick hemåt nån gång vid 20.30. Till och med milstenen vi passerade på vägen verkade svettig. Jag hade en finfin midsommarafton, men det var också skönt att komma hem och få duscha av sig och sätta upp fötterna en stund före läggdags. Nån mil hade jag inte gått, men väl cirka sju kilometer.

Milsten svettig

Svettig milsten. Jag gick inte en mil igår, men väl sju kilometer, ungefär sammanlagt.

∼ ♦ ∼

Idag sov vi länge och jag vaknade med huvudvärk och väldigt ont i fötterna. Det blev en stunds läsning och kaffe på sängen innan vi gjorde oss redo för att åka till Slottet för att städa. Jag ringde Slottsfrun och hon tänkte sig också en tur dit. Anna bar ner våra golvfläktar från vinden så att Gymnasisten, som valde att inte följa med idag, kunde få en dräglig temperatur i Pojkrummet.

När vi anlände till Slottet hade Slottsfrun redan diskat. Vi påtade lite i trädgården och tog sen en kaffe innan jag vattnade och Anna skördade några av våra egna rädisor. På hemvägen handlade vi lite gott till kvällen och så intog vi resterna av silltårtan till sen lunch på balkongen medan en golvfläkt blåste runt katthår. Anna gör nu kycklingspett till middag och jag har luftat ett rött och dyrt vin till maten (vi har druckit en tidigare årgång av vinet). Midsommarhelgen är snart över och den har varit så fin den kan bli under rådande omständigheter.

∼ ♦ ∼

Nu ska jag dra nåt gammalt över mig, för som synes på bilden börjar det visst bli kyligt. I alla fall tycker Lucifer det.

Lucifer under en matta

Det börjar visst bli kyligt…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Krämpor, Mat, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Midsommar 2020: Annorlunda men sedvanligt firande i Slottsträdgården

  1. Åh, vad roligt att du hade en så fin midsommarafton! Gör mig glad. Kram.

    Gillad av 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.