Fredag kväll den 26 november och lördagen den 27 november 2021: Helgen går så fort…


 



Kära dagbok…

Stjärna och stake i Bokrummets fönster 2021

Upplyst i novembermörkret även i Bokrummet.

Fredagskvällen blev underbart skön – för min del. Jag kom hem till ett adventspyntat hem. Fästmön hade verkligen gjort fint med stjärnor och stakar och några juliga dukar. Dessutom hade hon tvättat mattorna i sovrummet och gjort en del annat smått och gott. Jag satte upp min hundraåriga 55-åriga mässingsstjärna och en väldigt mycket nyare adventsljusstake i fönstret i Bokrummet, det var mitt enda bidrag.

Det här med julen är fortfarande tungt och jobbigt för mig, ger mig dubbla känslor – tillhör jag eller är jag utanför?, ungefär. Men vackert är det när stjärnor och stakar lyser upp i novembermörkret. 


Vi hade en del lösa planer
på att gå ut och äta, men så köpte Anna hem kyckling, grönsaker och rotsaker och lagade till dem i ugnen. En flaska Grande Alberone hade hon inhandlat också. Till dessert blev det ostbricka. Hon dukade så fint i köket för oss två, riktigt mysigt och gott.


Kvällen avslutades med de två första avsnitten av Den osannolika mördaren
på Netflix. Fina skådespelarinsatser, men frågan är ju hur mycket serien (totalt fem avsnitt) stämmer med verkligheten. Det känns fortfarande som om ingen riktigt vet.

∼ ♦ ∼

Boken Ett lyckligare år och kaffe på sängen

Min lördagsstart blev bättre än Annas.

Tyvärr åt vi lite godis också. Allt sammantaget gjorde att framför allt Anna inte mådde så bra idag. Hon gick iväg tidigt i morse till jobbet i åttagradig kyla, men vände när hon var en bit på väg och gick hem igen. Det var bara att gå och lägga sig, försöka få magen att lugna sig med nåt snällt och vila, framför allt, tror jag. 

Jag var vaken tidigt och ägnade mina första vakna lördagstimmar åt att läsa och dricka kaffe på sängen medan Anna försökte vila. Sen gick jag upp och skrev en stund medan jag körde några maskiner tvätt så att Anna skulle få vara lite för sig själv och sova.

Eftersom jag hade bestämt mig för att både gå och åka och handla slog jag en signal till Annas snälla mamma för att kolla läget och höra om hon behövde få hem nåt. Hon fick tredje dosen vaccin och samtidigt influensavaccin i veckan och har känt sig lite rackig efter det. Idag var det bättre och hon behövde inte få nåt hemkört.

Efter frukost gick jag iväg till Kvarnen där jag köpte fyra italienare. Ett vin, Nerojbleo Gulfi 2019,  kostade lite mer än de andra och stod på hyllan med tillfälligt sortiment. Det vinet har jag inte smakat tidigare. De två vinerna i mitten, Copertino Riserva 2012 och Vivanti Valpolicella Ripasso 2019 har jag druckit tidigare. Det är två billiga viner som är väldigt bra. Masi Campofiorin 2018 är ett annat favoritvin, något dyrare, men ack så bra. Jag köpte vinet bland annat vid flera tillfällen i somras och tog med mig till värdinnorna när jag var bjuden på mat.

Gulfi Copertino Riserva Villa Vivanti Valpolicella ripasso Masi Campofiorin

Fyra röda italienare från Systembolaget i Kvarnen.

Men en kan inte leva enbart på vin utan jag åkte till ICA Maxi Gnista och handlade fyra kassar mat och en låda kattmat. Jag bar i källargången så att jag fick aparmar. Anna hade vilat lite, men också slagit in ett par julklappar och lagt på nån julduk. Sen blev hon visst slut i rutan. Hon ska försöka gå och jobba i morrn och då ska jag passa på att slå in några klappar till henne. Jag blev också lite slut i rutan för jag hade just värmt på en mugg kaffe från morgonen när Den Fantastiska Överraskningen a k a en av våra två skitsmå frysar började larma. Det hade blivit för tjockt med is för att dörren skulle gå igen. Anna kom till undsättning. Så hann jag väl bara sätta mig innan nästa larm gick, det vill säga Lucifer skrek och spydde en liten hög framför fötterna på mig. Bara att ta fram Torkyautomaten igen. Först därefter kunde vi inta eftermiddagskaffe med lussekatt och pepparkakor med ädelost. Anna mår lite bättre, men är inte helt OK. Möjligen äter vi en snabb och enkel middag på lokal om magarna är OK. Sen blir det soffa eller fåtölj för oss båda.

∼ ♦ ∼

Snart är lördagen slut. Helgerna går så fort. Jag är ledig i morrn, men har inga större planer mer en klappinslagning.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredag kväll den 26 november och lördagen den 27 november 2021: Helgen går så fort…

  1. Hoppas Anna kryar på sig !

    Ni har också adventsfixat lite, det blir mysigt med stjärnor och stakar, även om jag inte har så många själv. Dukar, det har jag ingenstans när jag tänker efter så dom behöver jag inte byta 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Idag är hon och jobbar. Hon mådde lite bättre igår kväll när hon hade fått vila och tagit det lugnt.
      Å, det är Anna som har gjort 95 procent, jag har bara satt upp en stjärna och en stake. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.