Fredag kväll den 12 november och lördagen den 13 november 2021: Fredagsfest och lördagsslit


 



Kära dagbok…

Indonesisk kyckling Staropramenöl linneservett och Skampärlorna

Fint och mysigt bara för mig.

När fredagskvällen kom ställde jag till med en liten fest för mig själv. Jag behövde jobba en stund in på kvällen och Gymnasisten åt tidigare än jag sin pasta med sås som hans mamma lagat åt honom. Det är inte så ofta jag får nån uppmuntran eller beröm och kanske är jag inte värd det heller. Men då får en försöka boosta sig själv en aning. Jag micrade en matlåda från frysen av Fästmöns indonesiska kycklinggryta, tog fram en öl till maten, putsade min servettring i silver och satte en linneservett i ringen. En fin och mysig fredagsfest, bara för mig.

Anna hade ett ganska kort kvällspass, men medan hon jobbade tvättade jag och hängde två maskiner tvätt. Jag fick sitta en liten stund och läsa min bok på gång. När Anna kom hem ville hon ha ost, kex och vin. Det hade jag inte förstått, men en öppnad flaska Masi Campofiorin 2016 fanns liksom kex i skafferiet och ostar i kylen. Bara att ta fram ostarna en stund innan var sin ostassiett serverades.

Ost kex rödvin boken Skampärlorna

Ostassiett till arbeterskorna senare på kvällen.


Innan läggdags försökte jag mig på sudokut
i fredagens lokalblaska, men ögonlocken blev för tunga och jag sparade lite till senare i helgen.

∼ ♦ ∼

Boken Skampärlorna och kaffe på sängen

Ledig med läsning och kaffe på sängen.

Lördag och ledig, så gissa när jag vaknade? Klockan 7.20. Anna hade ännu inte gått iväg till jobbet (hon började klockan åtta). Ja ja, bara att gilla läget. Jag sopade, tömde kattpottor och torkade golvet i köket och Salen medan kaffet puttrade i Moccamastern. Sen gick jag in i sovrummet och låg och läste till klockan nio. Jag ville känna att jag är lite ledig jag också.

Sen blev det frukost. Anna hade kokat ett ägg till mig tidigare på morgonen så det åt jag förstås samt rostat bröd med marmelad och ost och fil med bär, müsli och honung. Mera kaffe till förstås. På helgen har jag mer tid att både äta och läsa längre vid frukostbordet.

 

Matkassar kattmat och toapapper på hallgolvet

Jag handlade tunga och otympliga saker idag.

Anna går ofta och småhandlar i veckorna, mest till sig och Gymnasisten, men även till mig ibland, under veckorna, så jag hade bestämt att åka till ICA Maxi Gnista. Eftersom jag tar bilen dit passar det bra att handla tunga och otympliga saker. Jag kom hem med två lådor kattmat, toapapper och tre kassar med mat. Naturligtvis kunde jag inte bära allt på en vända från bilen i garaget utan jag fick ta det i två omgångar. Men jisses vad jag gladdes åt de nya dörröppnarna i källaren!

I skrivande stund är Anna förhoppningsvis på väg hem. Gymnasisten vilade (!) uppenbarligen inte tillräckligt igår (han hade tre timmars skoldag), för han sover i skrivande stund. Jag har tagit reda på gårdagens rena och torra tvätt, laddat kaffe till eftermiddagen och nu ska jag sätta mig med lokalblaskan. Kanske blir det Allt ljus på Uppsala i kväll. Hoppas, hoppas, som sagt…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Media, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredag kväll den 12 november och lördagen den 13 november 2021: Fredagsfest och lördagsslit

  1. Då håller jag tummarna att det blir ”allt ljus på Uppsala” ikväll 🙂

    Jag hänger hemma och kanske tänder ett par ljus framför tv´n.. alltid något !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det BLEV Allt ljus på Uppsala, men vi blev väl inte så impade i år. Nu är vi hemma o tvättar o kör diskmaskin medan vi luftar en flaska rött. 😁👍🏻

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.