Torsdagen den 29 juli 2021: Tre små utflykter


 



Kära dagbok…

Räkmackor och prosecco

En hel flaska prosecco och överdådiga räkmackor igår.

Ännu har inte två veckor passerat av min sex veckor långa sommarsemester. Det är bara torsdag i andra veckan.

Igår kväll satt vi uppe senare än vanligt och kollade Morden i Helsingör från förra veckan, Vera från i fredags och Dark angel på TV4 Play. Mycket bra alla tre! Och notera att Anna från Downton Abbey inte är att lita på…

Till detta åt vi systrarna G:s fantastiska räkmackor och drack upp en hel flaska prosecco. Det är ju semester… (Systrarna G roddar i sommar Klostergatan fem – och de gör det med bravur, måste jag säga.

 

∼ ♦ ∼

Boken Hilma och kaffe i lilla Mymugg

Morgonkaffe och läsning i fåtöljen.

Idag vaknade jag som tvåa. Torsdagen inleddes med kaffe och läsning av lokalblaska och min bok på gång. Boken handlar om konstnären Hilma af Klint. Den är lättläst och jag kom snabbt in i handlingen. Jag fick den av en kollega på universitetet som vet att jag är en riktig bokmal.

Vi hade en utflykt på agendan idag, men det blev totalt tre små utflykter. Först åkte vi till Slottet där vi hade bär och squash att hämta. Fästmön skördade även potatis, morötter, sallad, med mera. Så härligt med färska hallon och smultron i morgonfilen – men det blir ju inte förrän i morgon. I kväll ska vi äta sill. Vinbären var röda på busken, men Anna plockade mest svarta. Jag drog upp några maskrosor och vattnade tomatplantorna. Det var utlovat regn i väderappen, så jag vattnade inget annat. Det har hittills kommit några stänk, men det är mulet, lite blåsigt och svalare.

∼ ♦ ∼

Efter skörden och bevattningen styrde vi kosan till Ulva kvarnVi besökte enbart diversehandeln idag samt smockade i oss var sin glass.

∼ ♦ ∼

Dagens tredje utflykt gick till Fullerö handelAtt vi inte åker dit oftare! Där finns mycket att titta på – allt från textil och porslin via ljus, leksaker, badrumsgrejor, krukor, trädgårdssaker, möbler, smidesgrejor… Kort sagt: inredningsprylar. Och så finns där ett kafé. Vi avnjöt kaffe och citroncheesecake i trädgården. En del handlades, annat fick stanna kvar. Men jag kan avslöja att Anna har piffat vår balkong och jag fick en fin blomlåda som ser ut som en bok. Den ska jag ha mina småprylar vid fåtöljen i…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Media, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdagen den 29 juli 2021: Tre små utflykter

  1. Vad härligt att ha så mycket av semestern kvar☺️Själv är jag på min tredje och sista vecka, känns lite motigt…Kram❤️

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.