Tisdag kväll den 13 juli och onsdagen den 14 juli 2021: Ledsamheter, dramer och så går det vidare


 



Kära dagbok…

Gårdagskvällen blev inte som vi hade tänkt och trott. Fästmön var och handlade mat för några dar och så skulle vi göra sallad till middag. Den middagen åt vi vid 22-tiden först. Det var nämligen så att vår älskade lilla kattmamma Mini hastigt blev mycket sämre. Kattstackaren stapplade ut till pottan, men kunde knappt gå. Sen la hon sig på köksgolvet och bara flämtade. Anna ringde Djursjukhuset som kors i taket hade både öppet och kunde ta emot oss genast.

Mini och Citrus på orange filt på balkongen

Sista bilden på Mini. Här delar hon och Citrus den orange filten på balkongen igår.

Tyvärr fick bara en av oss följa med Mini in till veterinären. Det blev Anna. Jag själv klappade tafatt om både Anna och Mini och sa några kärleksord till katten där hon satt i buren och pep. Sen såg jag henne inte mer. Jag åkte hem till Tisslingarna och fick rapporter av Anna per sms, bilder och även ett samtal. Mini fick syrgas och smärtstillande och de tog prover på henne. Proverna visade inga problem med njurarna. Veterinären lutade åt att det var nåt neurologiskt. Anna och jag konfererade per mobil och bestämde oss för att Mini skulle få somna in och slippa plågas mer. För även om vi hade låtit göra flera prover är det inte säkert att det som felades henne hade gått att bota. Hon var mycket sjuk och medtagen och hade antagligen inte heller klarat nåt kirurgiskt ingrepp, till exempel.

Så strax efter klockan 21 hämtade jag Anna med en tom kattbur utanför Djursjukhuset. Citrus och Lucifer är nu moderlösa, men de har två mänskliga mammor i alla fall. Nu får vi ösa vår kärlek över Minis barn Tisslingarna och försöka finna tröst i att Mini troligen springer omkring i de sälla jaktmarkerna och jagar fåglar utan att ha ont nånstans. Men älskade lilla kisse vad jag saknar dig!!!

∼ ♦ ∼

Samtidigt som Mini och Anna var på Djursjukhuset utspelade sig ett annat drama här på min gata i stan. Genom ett öppet fönster hörde jag arga röster som skrek om ”knivar” och ”väskan”. Plötsligt upptäckte jag att polisen var här. Det var avspärrat på gatan utanför och delar av vår och hela grannhusets innergård. Poliser med hund sökte av buskarna. Ja det var riktigt obehagligt, men jag var tacksam att jag hade Tisslingarna att bry mig om och även chattkontakt med två goda vänner. Enligt en säker källa handlade det om ett knivslagsmål, utan blod, dock, men en försvunnen gärningsman. (Känns ju sisådär…)


Anna och jag gjorde sallad och tog var sin starköl
när vi hade landat vid 22-tiden. Vi kollade säsongens första Morden i Midsomer via HDMI-kabel på SvT Play, men jag tror att min kära sov mer än tittade. Det hade varit en lång och tung dag, den 13 juli. I natt hade jag svårt att sova ändå.

∼ ♦ ∼

I morse var det ännu varmare än igår. Termometern visade nästan 22 grader när jag kom ut i köket strax efter klockan sex. Varken Lucifer eller Citrus hade skrikit efter frukost, men de kom när jag pytsade upp i deras skålar. På Minis plats står nu bara en vattenskål. Jag vet inte om de förstår vad som har hänt. Det är inte så att jag har sett att de har letat efter Mini, men de är dämpade. Detta beror förstås också säkert på värmen. De dricker inte direkt vatten. Vätska får de i sig genom att vi ger dem blötmat. Igår fick de också soppa för katter. Det gillade de. Idag dissade de soppan också.

Jag tog bilen upp till jobbet före lunch. Träffade några trevliga arbetskamrater och några mindre trevliga, men det är de förra som är värda att nämna. Det blev en smörgåslunch med L och jag fick en bok om konstnären Hilma af Klint av henne. Vidare träffade jag P som liksom jag nyligen har bytt jobb. Uppe på min ordinarie arbetsplats var de flesta som var där griniga utom en. Det smittade av sig. Min dator fixades och det tog lite tid. Jag var tvungen att koppla in mig på nätet via dockan på mitt gamla kontor. Medan det som gjordes med datorn sköttes via fjärrstyrning hade jag supporten på telefon. När det var klart passade jag på att plocka ihop några personliga saker från kontoret, som en tröja, ett par strumpor (rena!), mina inneskor, några böcker, kaffemuggen från Annas snälla dotter, ett par foton, min släktkarta från Tom med mera. Ryggsäcken blev full. Avslutningsvis gick jag upp till min nya avdelning på plan tre och träffade E och H. Det var riktigt trevligt att ses.


När jag kom hem hann jag träffa Anna som hastigast. 
Sen var det hennes tur att gå iväg till jobbet. Jag tog itu med diskmaskinen som varit färdigdiskad sen klockan nio i morse, det vill säga jag plockade ur ren disk och fyllde på med skitig. Nu ska jag göra mig lite kvällsmat. Det blir dels rester från lunchen (en macka och ett kokt ägg), dels lite kolgrillad kyckling med tzatziki och sallad. Tror jag.

∼ ♦ ∼

Ett bokbyte har det blivit också. Jag har bytt från Minna med tvångstankar till Alice med förvirrade tankar och minnesförlust. Den senare boken inhandlade jag vid vårt årliga besök på Emmaus i Gryttby.

Böckerna Jag bara tvingar mig lite och En annan Alice

Bokbyte från Minna med tvångstankar till Alice med förvirrade tankar.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Jobb, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tisdag kväll den 13 juli och onsdagen den 14 juli 2021: Ledsamheter, dramer och så går det vidare

  1. Mösstanten skriver:

    Så sorgligt att förlora en katt.

    Gilla

  2. Så ledsen att höra om Mini! ❤

    Gilla

  3. Förstår att det blev en tung kväll med det som hände <3<3, tur ni har småttingarna kvar

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja det är tur att vi har Tisslingarna. De blir förresten sex år i början av september, så de är inga småttingar längre. Men jag pratar bebisspråk med dem och behandlar dem som mina bebisar. Lite extra gos får de nu när de har blivit moderlösa. 😥

      Gilla

  4. Eliza skriver:

    Nej,så tråkigt att höra om Mini…Alla bilder på katterna,är så roliga att se…Men ni har två kvar,så får njuta flera år till..Kram på Er !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja även om Mini inte var den livligaste av katter är det väldigt tomt här utan henne. Nu har vi hennes bebisar kvar, dvs två katter som blir sex år i höst. 😛
      Kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.