Fredag kväll den 4 juni och lördagen den 5 juni 2021: Balkongfixat, konst på årlig utflykt och första skörden


 



Kära dagbok…

En stund på balkongen

En stund på balkongen,,,

Vår balkong blev iordningställd igår – av Fästmön,förstås. Medan jag jobbade fixade hon blommor, städade och tog ut soffdynorna. Lite trångt är det allt där ute – balkongen är liten och vår soffa stor – men jag kunde ligga där ute en stund och läsa och bara ha det skönt före middagen.

Jag var skittrött efter arbetsveckan och antagligen för att jag inte hade sovit så bra. En natt väckte katterna mig klockan två och skulle ha mat… En annan natt väckte jag mig själv en gång i timmen.

Fredagsmiddagen gick som tur var snabbt att fixa för min del. Anna hade köpt kycklingwok till mig. Det var bara att värma maten i micron. Sen åt jag med pinnar givetvis.

Kycklingwok och Staropramen

Fredagsmiddag med pinnar.


Resten av fredagskvällen kollade vi på en Poirot-film från 2017
med en massa kända skådisar. Även om jag hade både läst boken filmen baserades på och sett äldre filmatiseringar tidigare hade jag inte sett just den här filmen. Lagom underhållning på fredagskvällen.

 

∼ ♦ ∼

Boken Älskar inte och kaffe på sängen i lilla Mymugg

Lördagsstart. Notera att jag dricker kaffe ur min helgmugg.

Vi hade pratat om att göra vår årliga juniutflykt till Emmaus i Gryttby på lördagen. Det verkade vara en bra idé eftersom vädret var för fint för att sitta hemma. Men vi inledde i vanlig stil med kaffe på sängen och läsning i ett par timmar. Jag drack kaffe ur min nya helgmugg med lilla My på. Loppisen öppnade ändå inte förrän klockan 12, så vi hade tid att ta det lugnt.

Efter frukost och duschar bar det sen iväg norrut. Bilen tyckte nog att det var skönt att få åka lite längre än till Slottet eller nån affär.

Den namnlösa bilen tuffade på bra. Det är riktigt roligt att gasa, för den svarar direkt. Och nej. Farthållaren använder jag inte. Det är ungefär tre mil dit och lika långt hem.

På Emmaus var det lagom med folk. Vi strosade runt i uthusen och vagnslidret och givetvis inne i det gamla mejeriet också, huvudbyggnaden, så att säga. Temat för mig var visst konst idag. Det fanns det en del av. Vissa saker var snygga, några vackra och andra… mest konstiga. Nån konst kom jag emellertid inte hem med – det har jag ju fullt av på vinden. I stället köpte jag…. en bok. Det har jag ju fullt av i Bokrummet. Fast inte just den boken jag köpte. Utflykten avslutades med en lätt fika bestående av lakritsglass och vatten.


På hemvägen svängde vi in till Slottet och Slottsträdgården.
Vi lyckades precis missa Slottsfrun, men jag ringde henne. Anna hade med sig en ranunkel som hon skulle plantera i ett land. Den trivdes nämligen inte alls på vår balkong. Själv skördade jag årets första rädisor, för det tipsade Slottsfrun om. Några rabarber plockade Anna med sig hem också.


Ett stopp till blev det före hemkomsten
och det var för att kompletteringshandla till middagen. Anna lagar kyckling och potatis med paprika- och fetaoströra till i denna stund. Mitt bidrag har varit att öppna en Johanna för att lufta den. Det kurrar i magen…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Film, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredag kväll den 4 juni och lördagen den 5 juni 2021: Balkongfixat, konst på årlig utflykt och första skörden

  1. Ni ser ut att ha en mysig balkong! Jag är helt lyrisk över att äntligen ha en och ser verkligen fram emot en sommar med många timmar där ute 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Balkongens läge är finfint. När träden inte är gröna ser vi domkyrkotornen. Vi har härlig kvällssol, inglasad balkong som tur är för katterna – vi bor intill järnvägen. Men… den är lite smal. Och vi har köpte en skitstor soffa… 😛

      Gilla

  2. Mösstanten skriver:

    Kul att du firar helgerna med en speciell mugg. Jag har skaffat några fina tekoppar som jag firar med. Härligt att ha grönska utanför balkongen, men vi ser ut över taken istället och kan studera molnen och svalorna. Trevlig nationaldag!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag fick muggen härom dagen och tänkte ha den på helgerna och min andra Muminmugg, den med Toffle (Knyttet), på vardagarna.
      Vi har också parkering och järnväg, men lyfter man blicken ser man träd och vissa delar av året domkyrkotornen. 😁
      Nationaldagen är inget jag firar, hade hellre haft annandag pingst kvar som helgdag. Men, men. Skönt att vara ledig. 😴

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.