Fredag kväll den 14 maj och Kardemummabullens dag 2021: Litteraturnytt, helggott och Uppsalapromenad


 



Kära dagbok…

Läsa böcker och äta och dricka gott är väl det jag ägnar mig mest åt sen en tid tillbaka. När jag inte jobbar, förstås. Men nu är jag inne på veckans tredje lediga dag och då hinns både det ena och det andra med som inte är jobb.

Ett par böcker har jag nätshoppat från Akademibokhandeln. Genom att vara med och svara på enkäter får jag som tack tio procents rabatt på böcker som inte redan är nedsatta i pris. Enkäterna är lagom långa och går snabbt att besvara. Men inte förrän nu har jag använt min första tioprocentare – jag har faktiskt en till som går ut om tio dagar. Två böcker beställde jag häromdan, den ena var till vänpris, den andra till fullpris minus tio procents rabatt dårå. Det blev två ganska nyutkomna böcker som jag nu går och väntar på. En bok av en författare från min barndoms Östergyllen, en bok av en författare från Uppland där jag har bott i 40 år nästa år. Om jag lever så länge, vill säga.

Förutom detta blev det bokbyte igår, från den elfte boken i kanadensiska Gamache-serien till en debutbok av en uppländsk författare om ett försvinnande. Utöver det publicerade jag min recension av den tredje delen i Raili- och-Ylva-serien i morse. Kort sagt: jag läser. Ofta och gärna. Och så lite peppar- och lakritsglass på det. (Vidare avslöjades det i morse att Stina Wollters nya bok är på ingång också!)

∼ ♦ ∼

Igår eftermiddag var jag och hämtade Helgens Goda för två på KorgtassenJag passade samtidigt på att handla mat till idag. Och träffa bästa grannen där jag bodde tidigare. Lustigt nog hade vi haft kontakt via LinkedIn bara häromdan!

Gårdagens meny var på temat Frankrike. Vi började med bouillabaisse med bröd, mellanlandade på torskrygg och rotfrukter och avslutade med kaffe och chokladmousse med färska bär. Till maten drack vi dock italienskt (prosecco).

Soppa och huvudrätt intog vi i Djungelrummet, desserten i Salen. Fästmön har besvär med sin rygg och sitter inte riktigt bra nånstans, egentligen. Det blev ganska tidig sänggång på grund av det, men också för att vi båda två var väldigt trötta och ville läsa.

∼ ♦ ∼

Boken Drunkna tyst och kaffe på sängen

Svårt att tro att jag läser en debutbok just nu.

Jag tror att jag sov typ åtta, nio timmar i natt. Fruktansvärt trött, helt enkelt. Inte har jag jobbat ihjäl mig, precis, men jag har trots allt börjat nytt jobb i veckan. Kan bero på en hel del nya intryck, trots att jag jobbar hemifrån.

I morse blev det sedvanlig lördagsstart med läsning och kaffe på sängen. Boken jag läser nu är väldigt annorlunda – på ett bra sätt. Det är svårt att tro att det är en debutbok. Såväl miljöskildringarna som personporträtten är suveräna. I skrivande stund har jag läst ungefär en fjärdedel av boken.

När en har ont i ryggen är det bra att promenera. Det har visserligen regnat i natt och på morgonen, men det regnade inte alls när jag drog ut Anna på Uppsalapromenad. Vi var till och med kulturella och såg en utomhusutsällning vid Walmstedtska gården.

Men jag hade förstås en annan (bak)tanke med promenaden. Det är ju Kardemummabullens dag idag. Tro det eller ej, på Ofvandahls av alla ställen kände personalen inte till vilken dag det var. Där fanns inte en enda kardemummabulle. Nu ska jag fixa kaffe så vi får smaka om Café Linné har godare bullar än Butiken på hörnet.


To be continued…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredag kväll den 14 maj och Kardemummabullens dag 2021: Litteraturnytt, helggott och Uppsalapromenad

  1. Vackra bilder från promenaden ! Här var också grått, och det småduggade när jag var ute, men hann klar min promenad innan det riktiga regnet kom.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.