Mitt bokår 2021: Marsmys


Ett inlägg om böckerna jag läste i mars 2021.


 

Med mars månad kom våren smygande. Vi lever fortfarande isolerat, i en pandemi, och läsningen är precis som för ett år sen mitt sätt att resa och att få input. Det har varit varmt och snö om vartannat, men vi börjar skönja ljusare tider. Och kanske öppnare i och med att allt fler blir vaccinerade.

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

Mars månads böcker 2021:

Maggan Hägglunds och Doris Dahlins bok Drunkna inte i dina känslorMJ Arlidges bok Kurragömma

Lisa Hågensens bok Gäld till djävulenMariette Lindsteins bok Sektens barn

Marianne Cedervalls bok SolsvärtaAgatha Christies bok Fem små grisar

Karin Brunk Holmqvists bok Tango i tabernakletMarianne Cedervalls bok Sorgeängel

Påbörjad i mars:

Mariette Lindsteins bok Requiem på Dimön

 

Årets första vårmånad inleddes med – hör och häpna! – facklitteratur (Drunkna inte i dina känslor: överlevnadsbok för sensitivt begåvade). Sen följde givetvis ett antal spänningsromaner, närmare bestämt sex stycken (Kurragömma, Gäld till djävulen, Sektens barn, Solsvärta, Fem små grisar, Sorgeängel). Utöver det läste jag en roman (Tango i tabernaklet).

Av de böcker jag läste i mars var sex stycken (Drunkna inte i dina känslor: överlevnadsbok för sensitivt begåvade, Gäld till djävulen, Sektens barn, Solsvärta, Tango i tabernaklet, Sorgeängel) skrivna av svenska författare (Maggan Hägglund, Doris Dahlin, Lisa Hågensen, Mariette Lindstein, Marianne Cedervall, Karin Brunk Holmqvist). Två böcker (Kurragömma, Fem små grisar) var skrivna av brittiska författare (M.J Arlidge, Agatha Christie). Jag gjorde jag två nya författarbekantskaper (Maggan Hägglund, Doris Dahlin). Sju av de lästa marsböckerna ingår i serier (Drunkna inte i dina känslor: överlevnadsbok för sensitivt begåvade, Kurragömma, Gäld till djävulen, Sektens barn, Solsvärta, Fem små grisar, Sorgeängel).

Jag lånade en av böckerna jag läste i mars (Kurragömma). Utöver det fick jag en bok för recension (Gäld till djävulen). En av de lästa marsböckerna vann jag (Drunkna inte i dina känslor: överlevnadsbok för sensitivt begåvade). Jag köpte två stycken av marsböckerna nya i pocket (Sektens barn, Solsvärta). En bok (Sektens barn) köpte jag i pocket på årets bokrea och tre böcker (Fem små grisar, Tango i tabernaklet, Sorgeängel) köpte jag inbundna på rean. En bok (Sorgeängel) köpte jag även som julklapp från jobbet (presentkort).

Sammanlagt läste jag åtta böcker i mars 2021. Av dessa fick tre stycken högsta omdöme (Gäld till djävulen, Sektens barn, Fem små grisar) och fem stycken högt omdöme (Drunkna inte i dina känslor: överlevnadsbok för sensitivt begåvade, Kurragömma, Solsvärta, Tango i tabernaklet, Sorgeängel).

Mars månads bästa lästa bok enligt mitt tycke är 

Gäld till djävulen av Lisa Hågensen

∼ ♦ ∼

Min litterära resa från september 2020 till och med nu:


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Jobb, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.