Recension: Gäld till djävulen

Ett recenserande inlägg, helt enkelt.

Lisa Hågensens bok Gäld till djävulenJisses så bra Lisa Hågensens Raili-och-Ylva-serie passade mig!
Och jag som var så tveksam först. I början av mars hamnade del två i pocketutgåva hos mig för recension tidigast den 15 mars. Gäld till djävulen kom ut första gången 2021. Fem år senare har den alltså släppts i nyutgåva i pocket. Det gjorde Hoi Förlag rätt i. Tack för recensionsexemplaret!

Bibliotekskollegorna Raili och Ylva är medtagna efter sina upplevelser i förra boken. Ylva hjälper en äldre man, Lasse, med nån sorts forskning på biblioteket under hösten. Plötsligt en dag är Lasse borta – och Ylva får nån sorts kollaps och hamnar yrande på psyket. Det verkar inte enbart handla om att hennes man har dött… Julen närmar sig när Raili och Solveig med benan börjar nysta i det hela. Raili kommer fram till att Ylvas mående har att göra med en äldre syskonskara inklusive Lasse som lever uppe i Svartevattnet. Och det är hos dessa syskon och deras barn som Raili, Solveig och Ylva så småningom hamnar – på självaste julafton. Där har nån under tidigt 1600-tal tagit självaste djävulen till hjälp. Det gör man förstås inte gratis, nåt som ska visa sig få återverkningar 400 år senare…

Den här gången kastas jag som läsare rakt in i handlingen. Jag gillar det, det funkar verkligen i den här boken. När saker och ting inte är så inlindade av en massa ord går det dessutom snabbt framåt – även Railis och Solveigs letande efter Lasse. Karaktärerna är också denna gång liksom skissartade, men ändå så levande. Författaren lyckas verkligen att efter några penndrag få igång min fantasi. Miljöerna som skildras lämnar även de en del åt mig själv. Det är kallt, snön yr, disken efter julmiddagen travas i högar. Och så denna märkliga samling människor som firar jul. Det är lite Agatha Christie över det hela, för människorna tvingas av vädrets (?) makter att tillbringa julaftonen tillsammans. Nån av dem är uppenbarligen inte god, kanske till och med en mördare. Nån av dem betalar också en skuld (gäld) till djävulen.

Även i uppföljaren är det kusligt så det förslår. Men den här gången är det kusligt hela tiden och det blir aldrig segt. Slutet är riktigt läskigt. Författaren har minskat sidomfånget till rimliga 325 i pocket. Det är alldeles lagom. Sällan brukar uppföljare vara lika bra som den första delen – om den första delen är bra. I det här fallet är uppföljaren, det vill säga del två, bättre.

Jag har läst dessa böcker i serien om Raili och Ylva:

Hennes ögon blå

Gäld till djävulen (se inlägget ovan!)

Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.