Sorgeängel


Ett inlägg om den sjätte delen i serien om vännerna Mirjam och Hervor .



Marianne Cedervalls bok SorgeängelKan en bok inköpt på bokrean 
samtidigt vara en julklapp från arbetsgivaren? När det gäller Marianne Cedervalls bok Sorgeängel är det faktiskt så. Jag köpte boken på årets bokrea för ett presentkort jag fått av arbetsgivaren i julklapp. Det här är den sjätte och senast utkomna (2019) delen i serien om vännerna Mirjam och Hervor.

Mirjam och Hervor tycks nu ha lämnat Gotland för gott och även Västerås. Bakom sig har Mirjam en stor förlust som skedde just i Västerås. Därför har de rest upp till norr, till Torneälven, där de ska låna ett hus av Hervors dotter. Tanken är att de ska vila och ta det lugnt, plocka lingon, landa och hämta krafter. Givetvis är de inte ensamma i skogarna utan träffar såväl stockholmare som lokalbefolkning. Mirjam får också kontakt med en mystisk sameflicka. I skogen finns emellertid en ensligt belägen stuga som rymmer en hemlighet. Hela området hotas av en skogsbrand. Mirjam och Hervor måste använda alla krafter och knep de kan för att rädda så mycket som möjligt.

Även den här gången är det både trivsamt och sorgligt. Det roliga är emellertid nedtonat. Här skildras människoöden som är nästan obegripliga, men också vanliga människor och en och annan ovanlig. Jag gillar när det roliga är nedtonat i den här boken, själva berättelsen passar mig bra även om jag först såg framför mig en rolig roman. Den här boken är betydligt mer än en ytlig, lättsam historia.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

∼ ♦ ∼

De här böckerna har kommit ut i serien om Mirjam och Hervor (länkarna går till mina blogginlägg om böckerna):

Svinhugg

Svartvintern

Spinnsidan

Stormsvala

Solsvärta

Sorgeängel (se texten ovan!)


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Jobb, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.