Söndag kväll den 14 februari och måndagen den 15 februari 2021: Värdelösa jag vill hellre ägna mig åt litteratur och vänner


 



Kära dagbok…

Alla hjärtans dag 2021 avslutades som en ganska vanlig söndagskväll, men med extra god mat och gott vin i glasen. Fästmön och jag kanske firar lite nästa helg, även om hon jobbar, när vi är på tu-kvinna-hand. Anna tillbringade en stor del av söndagen i köket, där jag ju är tämligen värdelös. Först gjorde hon tårta, sen var det matlagning. Mina bidrag till middagen var tämligen basala (sallad, dukning etc). Anna gjorde en kycklingrätt med ajvar och tomater och grädde i såsen. Till det åt Gymnasisten och jag potatisgratäng och färska grönsaker. På min tallrik syns nästan bara sås – och det är ju för att den är så god.

Annas ajvar och tomatkyckling barolo

Annas underbart goda ajvar- och tomatkyckling.


Efter maten hann vi lagom dimpa ner i fåtöljerna
för att se Ulf berätta om alla sin vändningar i livet för Anja Kontor. Det var verkligen hjärtskärande. Ett par timmar senare var det dags för Tunna blå linjen. Även det är en mycket, mycket bra serie om polisers vardag i Malmö. Visserligen fiktion, men med all säkerhet nära verkliga livet.

∼ ♦ ∼

Första delen av natten sov jag ganska bra, men sen blev sömnen sämre. Jag vaknade flera gånger, ofta med hjärtklappning och ont i bröstet och en svag ton i vänster öra. På förmiddagen fortsatte hjärtklappningen och jag hade ont i magen. Men nej, jag är inte döende, det är symtom på ohälsosam stress.

Under måndagen arbetade jag åtta timmar plus lite till. Jag hann under arbetsdagen även med att gratulera två kollegor som fyller jämnt idag, den ena per sms, den andra via ett Zoommöte. I stället för förmiddagsfikarast tog jag en promenad, precis som vanligt. Det var lite varmare idag och soligt, men jag frös om örona som vanligt.

∼ ♦ ∼

I kväll blir det Atlantic Crossing. Jag vet inte om det finns tid och ork innan TV-programmet för det jag helst vill göra – läsa min bok på gång och ringa vännen FEM. Just nu är jag värdelös på såväl böcker som vänskap också.

Boken Bara ett litet mord och mammas gröna telefon

Saker jag helst vill ägna mig åt.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndag kväll den 14 februari och måndagen den 15 februari 2021: Värdelösa jag vill hellre ägna mig åt litteratur och vänner

  1. lailisen65 skriver:

    Du är INTE värdelös kära Tofflan. Du får inte tänka så.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Men vissa människor är otroligt bra på att få en att känna sig så. När jag ser och hör saker som är fel och om människor som far illa slår jag bakut. Det är inte populärt. Då får jag nedsättande epitet klistrade på mig. Eftersom jag är i beroendeställning för närvarande måste jag ligga lågt och krypa och det är inte min stil alls. Det får mig att känna mig… värdelös…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.