Ett rött vin: Ricossa Barolo 2012


Ett inlägg om ett vin.


 

Ricossa Barolo 2012

Fylligt och kryddigt Barolo, ett italienskt vin av högsta klass.

Det blev en tidig middag igår, en Toffelvåffelmiddag. Till våfflor med sylt och grädde passar inte vin direkt. Men en helg utan vin… Jag botaniserade i mitt vinskåp och plockade fram en flaska Ricossa Barolo 2012, inköpt förra helgen för 179 kronor. Så länge kunde jag spara på den…

Jag har länge varit nyfiken på Barolo-viner och bara hört goda omdömen om dem. Därför köpte jag ett par flaskor. Baroloviner är av klassen DOCG, det vill säga den högsta klassen av italienska viner, och härstammar från Piemonte i norra Italien. Dessa viner måste alltid vara gjorda på den blåa druvan Nebbiolo som skördas i oktober och sägs vara bidragande till att det då uppstår en tät dimma. (Druvans namn härstammar troligen från italienskas nebbia som betyder dimma.) Alkoholhalterna på Barolovinerna måste vara minst 13 procent.

Så här skriver Systembolaget på sin webbplats om vinets smak och doft:

”Kryddig smak med fatkaraktär, inslag av körsbär, lavendel, salvia, tranbär och kanel. Serveras vid cirka 18°C till rätter av mörkt kött. […] Kryddig doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, nougat, lavendel, salvia, tranbär och lakrits.

Jag sippade först på ett glas bara så där, utan nåt till, och fann ett fylligt och kryddigt vin. Doften av lakrits var tydlig liksom smaken av kanel. Det var underbart gott att bara avnjuta, men jag dukade så småningom fram ett antal blåmögelostar och kex. Ostarnas sälta passade väl sisådär till vinet som enligt Systembolaget passar bäst till lamm, nöt eller vilt. Dessvärre är det inget som jag äter, men jag ska helt klart avnjuta vinet till stekt kalkon framöver.

Ett glas Barolo

Jag tog mig rätten att bara sippa på ett glas Barolo.


Vinet var ljuvligt,
även om jag borde ha ljummat det lite (det var lite för kallt). Detta fantastiskt goda vin kanske är slösigt att dricka utan nåt till. Den rätten tog jag mig.

Toffelomdömet blir det högsta. Baroloviner ska definitivt få flera platser i vinskåpet!

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett rött vin: Ricossa Barolo 2012

  1. Sara Johansson skriver:

    Sitter som du och sippar samma vin. Mycket trevligt. Äter också bara ost till men upplever vinet väldigt behagligt.
    /Sara

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

