Mitt bokår 2021: Januarispänning


Ett inlägg om de första böckerna jag läste 2021.


 

Nytt år, nya möjligheter och nya böcker att läsa. Restriktionerna fortsätter och läsning fortsätter att vara mitt främsta fritidsintresse. Jag tror aldrig att jag tröttnar på att läsa bra böcker – för bra är ju så gott som alla böcker jag läser. Asså, vem läser dåliga böcker när en får välja? Även när andra har valt böcker åt mig har det varit lyckosamt, speciellt den här månaden.

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

Januari månads böcker 2021:

Elly Griffiths bok IrrblossEmelie Schepps bok Nio liv

Alex Schulmans bok ÖverlevarnaLouise Pennys bok Den långa vägen hem

Eva Martinssons bok Alma En kvinnohistoriaBodström och Lampers bok Trippelmordet i Uddevalla

Karen Dionnes bok Träskkungens dotterMaria Brobergs bok Bakvatten

Mohlin och Nyströms bok Det sista livetKristina Ohlssons bok Stormvakt

 

Påbörjad i januari:

Mariette Lindsteins bok Sekten som återuppstod

 

Som så ofta, typ alltid (?), inleddes månaden – och det nya året – med en deckare/spänningsroman/kriminalroman (Irrbloss). Det blev förstås ytterligare såna, nämligen fyra stycken till (Nio liv, Den långa vägen hem, Träskkungens dotter, Det sista livet, Stormvakt). I övrigt läste jag två romaner (Överlevarna, Alma – en kvinnohistoria, Bakvatten). En bok jag läste i januari är en så kallad true crime (Svenska brott: Trippelmordet i Uddevalla).

Av januariböckerna var en bok (Irrbloss) skriven av en brittisk författare (Elly Griffiths). Sex stycken av böckerna jag läste i januari (Nio liv, Överlevarna, Alma – en kvinnohistoria, Svenska brott: Trippelmordet i Uddevalla, Bakvatten, Det sista livet, Stormvakt) skrevs av svenska författare (Emelie Schepp, Alex Schulman, Eva Martinsson, Thomas Bodström och Lars Olof Lampers, Maria Broberg, Peter Mohlin och Peter Nyström, Kristina Ohlsson). En bok (Den långa vägen hem) är skriven av en kanadensisk författare (Louise Penny). En bok (Träskkungens dotter) har en amerikansk författare (Karen Dionne). Under årets första månad gjorde jag fem nya författarbekantskaper (Eva Martinsson, Karen Dionne, Maria Broberg, Peter Mohlin och Peter Nyström). Fem av de lästa böckerna ingår i serier (Irrbloss, Nio liv, Den långa vägen hem, Svenska brott: Trippelmordet i Uddevalla, Det sista livet, Stormvakt).

Sex av böckerna jag läste i januari fick jag (Irrbloss, Nio liv, Överlevarna, Den långa vägen hem, Träskkungens dotter, Det sista livet). Alla dessa sex böcker var dessutom julklappar. En av böckerna fick jag för recension (Alma – en kvinnohistoria). En bok vann jag (Bakvatten). En bok köpte jag i fysisk bokhandel i inbunden utgåva (Svenska brott: Trippelmordet i Uddevalla). En bok lånade jag (Stormvakt).

Sammanlagt läste jag tio böcker under den första månaden i år. Av dessa fick sex stycken högsta omdöme (Nio liv, Överlevarna, Den långa vägen hem, Träskkungens dotter, Bakvatten, Det sista livet) och tre stycken högt omdöme (Irrbloss, Alma – en kvinnohistoria, Svenska brott: Trippelmordet i Uddevalla, Stormvakt).

Den bok jag läste i januari och som jag tycker är månadens bästa är 

Den långa vägen hem av Louise Penny

∼ ♦ ∼

Min litterära resa fortsätter även under 2021:

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.