Stormvakt


Ett inlägg om en bortgiven bok som jag har lånat och läst.



Kristina Ohlssons bok StormvaktDet kan låta närigt när jag skämtar 
och säger att jag gärna ger bort böcker och sen lånar och läser dem själv. Men ibland är det ju så att sambon och jag har lika smak när det gäller litteratur. Inte alltid, ibland, alltså. Kristina Ohlsson är en av våra gemensamma favoritförfattare. När jag hade sett att hon hade startat en ny serie spänningsromaner slog jag till och köpte den första delen till Fästmön i julklapp – alla Kristina Ohlssons böcker i våra bokhyllor är nämligen Annas. Anna läste den ganska snabbt och i slutet av januari passade jag på att låna och börja läsa den. Stormvakt blev den sista boken jag läste ut i januari.

Även den här boken liksom den jag läste före den handlar om en tjej/kvinna som försvinner. Läraren Agnes försvinner samma natt som August Strindberg, före detta finansman, anländer från Stockholm när till Bohuslän. August ska starta en second hand-affär i Hovenäset, en plats han tycker mycket om. Hela bygden söker förstås efter Agnes och August blir även han indragen i sökandet trots att han aldrig har träffat Agnes. Han gör en del nya bekantskaper, bland annat polisen Maria Martinsson och några andra ortsbor som har en bokcirkel August söker sig till.

August kommer till en plats som är mycket annorlunda jämfört med Stockholm. Det förekommer skvaller på ett helt annat sätt än i storstan. Människor vet mer om varandra på en liten ort. Förvånansvärt nog kommer August lätt in i gemenskapen och det är ju bra, men är det trovärdigt? Att vissa av människorna ruvar på hemligheter inser August snart. Detta bidrar till att skapa en kuslig stämning samtidigt som det då och då blir strömavbrott. Och ja just det… August affär ligger i en före detta begravningsbyrå…

Jag tycker att det här är en spännande bok som har flera bottnar. Det är inte bara en kriminalroman utan skildrar relationer mellan människor, relationer, som inte alltid är de bästa. Jag hoppas på att snart få läsa en fortsättning. Som vanligt är boken välskriven rent språkligt och berättelsen har ett fint driv, men tråkigt nog hittar jag flera korrekturfel.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.