Tisdag kväll den 22 december och dan före dopparedan 2020: Nåt har gått i kras


 



Kära dagbok…

”Det är inget riktigt kalas om inget går i kras!

sa min mamma. Nu har jag haft sönder två vackra julsaker. Den ena gick att limma, den andra gick i tusen bitar igår: min finaste fina regnbågskula. För trots att jag hade ätit kycklingburgare innan var jag inte stadig på handen igår när jag skulle klä granen.

Kentucky chickenburger från Bastard burgers

Kycklingburgaren gjorde inte handen stadig.

Eller också missbedömde ögat var grenen satt. Kulan föll i parketten och gick ohjälpligt sönder. Bitarna fick sopas upp och kastas.

Resten av granen kläddes i andra fina saker. Till slut blev den i alla fall Uppsalas vackraste julgran. Min perfektionist till Fästmö hade total kontroll, friserade till och med granen. Vi fick de flesta ljus i vår trådlösa belysning att lysa. Belöningen blev sen var sin julknäcke med kalkon respektive skinka och Apotekets julsenap.

∼ ♦ ∼

Idag vaknade vi tidigt båda två. Anna hade tvättstugan och åkte skytteltrafik i hissen med lakan och handdukar. Själv unnade jag mig läsning och kaffe på sängen. Det blev faktiskt bokbyte igen. Jag bytte från en fin julbok till en kriminalroman om en i gänget som försvinner.

På förmiddagen kom Farbror Bosse, Annas pappa, med julklappar till barn och barnbarn och en julstjärna. Anna var ute på parkeringen och mötte upp, för vi har ju inte umgåtts och vågade inte utsätta varandra för eventuell smitta.

Efter lunch åkte vi till Annas snälla mamma för att byta julklappar. Vi blev bjudna på mycket gott, bland annat hembakade saffransbullar. Jag hjälpte Annas snälla mamma med hennes mejlkonto. På hemvägen handlade vi, på två ställen till och med. Sista stället gick Anna till själv för att köpa blommor.

Hemma hade det trillat ner ett julkort från IZ på hallmattan. Inte heller dit hade jag skickat nåt, min dummer. Men dagens lucköppning blev en hit, för lucka 23 innehöll en chokladkanin.

∼ ♦ ∼

I skrivande stund väntar vi på hemleverans av pizza. Humören är inte på topp och det har väl sina randiga och rutiga skäl. Vi får försöka göra det bästa av det som är. Julen är en svår tid för mig och om jag hade möjlighet skulle jag fortfarande välja att sitta i den där stugan i skogen för att varken irritera nån eller förstöra nån gemenskap för andra. Ingen ska sitta ensam i jul, men har man gjort det, helt eller delvis, en eller ett par gånger vet man att man överlever det också. Jag skulle vara min egen… lilla pingvin.

Pingvin vid blomkruka

Min egen lilla pingvin.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Mat, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tisdag kväll den 22 december och dan före dopparedan 2020: Nåt har gått i kras

  1. Mösstanten skriver:

    God jul! Hoppas att ni får en fin jul i alla fall. Granen är det då inget fel på. Vi har ingen gran, men lite annat myspys. Ha det gott!

    Gilla

  2. Tofflan skriver:

    En god jul ska du och maken också ha.
    Vår gran är Uppsalas vackraste – eller glesaste, beroende på vilket håll man ser den ifrån… 😛

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.