Lördag eftermiddag och kväll den 19 september och söndag förmiddag den 20 september 2020: Inget på vinden, men vitlök i hela hemmet


 



Kära dagbok…

Citrus inuti min fotpall

Jag hittade ingen ventilationslucka på vinden, men väl Citrus inuti min fotpall.

På eftermiddagen igår gick Gymnasisten och jag och handlade. Mina sambor skulle äta långkokt kött i ugnen, så jag köpte en färdiggrillad kycklinghalva, bara att micra. Vidare inhandlade jag örter, såser, potatisgratäng med mera. Fast Fästmön glömde visst bort att hon skulle äta potatisgratäng med mig. Det blev lite dubbelt där.

Men innan Anna startade sitt långkok var vi uppe på vinden och rev efter en ventilationslucka som eventuellt kunde finnas där. För min del var det andra gången jag var uppe och letade. Med ett par extra händer gick det lättare att flytta på lådor och grejor och lysa med ficklampan i mobilen. Mobilen, som jag vid ett tillfälle trodde jag hade räckt till Anna… Sån hjärtklappning det blev innan den dök upp på sitsen av en antik stol…

Nån ventilationslucka hittade vi emellertid inte, vilket jag mejlade i ett svar till vår BRF-ordförande. Sen busade jag en stund med Citrus och lekte kurragömma, passande nog. Jag hade inte hittat nåt på vinden, men i min fotpall… hittade jag Citrus.

Grillad kyckling potatisgratäng vin

Lördagsmiddag med ett glas Ernst.

Middagen tog lång tid att laga, som sagt, fast inte min, dårå och det luktar fortfarande vitlök i hela hemmet. Vi åt tillsammans igår som vi gör för det mesta på helgerna. Jag luftade en flaska Ernst och medan köttet eller nåt tillbehör till det puttrade i ugnen tog Anna och jag var sitt halvt glas. Det blev ytterligare ett glas till maten, men de goda ostarna vi hade köpt ligger fortfarande orörda i kylen. Vi orkade helt enkelt inte äta mer… än lite godis, för det fanns ju kvar i påsen från i fredags.

När klockan var halv nio ville vi gå och lägga oss. Kanske var vi uppe max en halvtimme till innan vi kröp ner i bingen med borstade tänder. Jag läste en stund, inte särskilt länge, för ögonlocken var tunga. Det är skittråkigt att vi är så här tröttta, vi orkar ingenting på fritiden, känns det som. En bara gör det nödvändigaste som städar, tvättar, lagar/fixar mat, sköter om katterna och går och handlar.

∼ ♦ ∼

Boken Oskuld och oleander och kaffe på sängen

Idag igen.

Anna började jobba tidigt idag igen – och jag vaknade tidigt idag igen (det är ju söndag och jag är ledig, varför sova när jag är trött hela tiden..?). Medan moccamastern puttrade fram sex koppar kaffe tog jag reda på ren disk i diskstället och ställde in i skåp och lådor, fördelade veckans mediciner samt tömde kattpottorna. Sen försvann jag in i sovrummet där jag låg och läste till klockan nio, ungefär.

Nästa steg var att riva ur sängen för att den skulle få stå och lufta några timmar innan jag bäddar rent. Jag bytte handdukar i badrummet och kunde konstatera att vi nu har två knökfulla blåa IKEA-väskor med lakan och handdukar som ska tvättas i tvättstugan.

Mina assistenter tog fasta på att det är söndag och vilodag, så nån hjälp fick jag inte av dem. Men när jag startar Helvetesmonstret* lite senare brukar det bli fart på dem. De gillar inte dammsugaren.

∼ ♦ ∼

Jag tror jag börjar med frukost innan jag startar Helvetesmonstret och väcker hela huset. Den kalla, soliga morgonen har blivet mera mulen.

∼ ♦ ∼

*Helvetesmonstret = familjen Katts namn på dammsugaren


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördag eftermiddag och kväll den 19 september och söndag förmiddag den 20 september 2020: Inget på vinden, men vitlök i hela hemmet

  1. Jag var pigg i helgen, men i morse när klockan rinde, gah, då var jag trött. Har varit trött hela dan idag, men får blir nya tag i morgon, då kanske jag ids göra nått mer än bara sköta jobbet här hemifrån och satt mig sen och började se en film 🙂 Nu skall jag i alla fall pallra mig ut i köket och sätta igång diskmaskinen…

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Vi var jättetrötta i helgen. Anna jobbade, men jag var minst lika trött som hon. Det var först igår kväll som vi orkade vara uppe lite längre.
      Diskmaskiner är bra ting – när de fungerar. Samma som bilar, ungefär… Du får kolla bloggen igen lite senare i kväll för senaste nytt på den fronten…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.