Torsdag kväll den 2 januari och fredagen den 3 januari 2020: Blåsigt och berörande och vår till helgen?


 



Kära dagbok…

Ostpaj mjölk och boken Den tunna isen

Rester från nyårsafton – med mjölk i glaset!

Så blev det plötsligt helg igen. Vi hade en liten föraning av det igår kväll när vi drack ett glas Ripasso till några bitar ost och kollade två avsnitt av The Crown. Nu har vi tre avsnitt av andra säsongen kvar samt hela tredje. Jag tycker att det är en rätt fantastisk serie, med gott skådespeleri, intressant historia och väldigt porträttlika skådespelare.

Gårdagen försvann så snabbt. Jag tyckte inte jag gjorde just nånting, men bloggen med mera bevisar motsatsen. (Nej, allt jag gör står inte att läsa här.) Anna jobbade kväll, så jag åt min middag – sista biten ostpaj med tillbehör från nyårsafton – ensam. Tänk att jag drack mjölk till maten! När jag bodde i New Village drack jag oftast mjölk till middagar utom på helgerna. Sen jag blev sambo har jag nästan aldrig druckit mjölk. Vi har liksom inte det hemma, för varken Anna eller Gymnasisten är mjölkdrickare.

Nån som däremot inte åt så mycket igår var Mini. Hon sov mest. Jag vet inte om jag ska bli orolig för ”tanten” eller inte, men det är väl så att katter sover rätt mycket. Och gamla katter äter nog mindre och sover ännu mer. Söt är hon i alla fall när hon sussar, för igår lät det som om hon snarkade.

Mini sover på fällen på soffan

Tanten sover. Och snarkar!

∼ ♦ ∼

Boken Den tunna isen och kaffe på sängen

Berörande läsning. Mycket!

Det började blåsa som 17 igår. Appen visar fortfarande tio meter per sekund. Men det är åtta grader varmt. Konstigt väder, med andra ord. Anna blåste iväg tidigt på jobb idag, själv sov jag till en tjugo minuter över sju. Då blev det kaffe på sängen i sällskap med julklappsbok nummer tre, en bok som är en riktigt omtumlande läsning för mig. Det finns såväl personer som händelser – och känslor! – i boken som jag känner igen från olika epoker i mitt eget liv. När det är på det viset kan jag inte sträckläsa, utan måste lägga boken ifrån mig för att komma ikapp i tanken och inte låta jobbiga tankar ta över.

Så ja. Boken berör mig. Mycket!

∼ ♦ ∼

Regn men ljus himmel över parkeringen

Regn först, sen sol. Har vi fått vår till helgen???

Min lediga dag fortsatte på sedvanligt vis med kattpottömning och bäddning. Sen gick jag ett varv med dammsugaren för att här ska vara hyfsat rent när Gymnasisten anländer. Inte för att han bryr sig om städning, men ändå. Jag gör det. Jag vill inte att han ska komma till ett hem där det krasmar under fötterna. Diskmaskinen fick också jobba, eftersom den sen snabbare blir full när vi är tre.

Och just som jag skulle ta dagens dusch såg jag att det hade regnat. Men asså… det skulle ju vara lite soligt idag? Lucifer och jag busade och dansade en soldans i duschen – och HEPP! så kom solen! Har vi fått vår till helgen..?

 

Trött blev han i alla fall efter dansen, katten, och gick och la sig på vårt ”matsalsbord”. Från Annas kökssoffa övervakades han av storasysterögon, det vill säga Citrus.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Torsdag kväll den 2 januari och fredagen den 3 januari 2020: Blåsigt och berörande och vår till helgen?

  1. Här uppe blåser det också jättemycket! Lite tråkigt när man ska ut med hunden. Jag hoppas det ger sig snart 🙂

    Gilla

  2. åsa skriver:

    Har alldeles nyss tittat på sista avsnittet av ”The Crown” och vi tyckte det var en bra serie, trots att det inte var några mord 😉 väldigt porträttlika skådespelare och väldigt påkostad och absolut väldigt sevärd!
    Här har vi ju vår katt Morris (snart 18 år ❤ ) som har blivit så fjantig! Så fort det kommer någon hit, spelar ingen roll hur väl han känner vederbörande, då försvinner han som en avlöning!
    Måste ju hänt något i huvudet på honom ❤
    Önskar dig en fortsatt bra början på året ❤
    Ha dé!/Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja det är en riktigt bra serie, vi har hela säsong tre kvar och tre avsnitt av säsong två.
      Jaså, Morris har blivit fjantig! Men du… 18 år är inte illa! Vår äldsta är ungefär tio eller elva, kattungarna är födda den 1 september 2015 så de blir fem i höst.

      Ha en god fortsättning på det nya året du, G och Morris också!
      Kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.