Dan före dopparedan och dopparedan första halvan 2019: Första huset och klappar i strumpan i år igen


 



Kära dagbok…

Det blev en rätt typisk dag före doppardan igår, med julstök, städning, pyssel och diverse. Jag gick faktsikt inte utanför dörren, men det fick min kära göra, tyvärr. Två gånger, dessutom. En gång hade hon med sig go-fika från Butiken på hörnet. Energi behövde en när en skulle greja. På min lott föll städning, sopor och sånt. Och så griljerade jag min kalkon själv förstås. Anna fick också uppdraget att inhandla lite fint och nytt till sovrummet. Jag bäddade rent med underbara lakan! Vi fick två julkort med posten från mammakusinerna B och C. Jag har inte skrivit ett enda i år, utan jag mejlar eller sms:ar i stället. Mammakusinen B ska få ett telefonsamtal i mellandagarna. Till middag blev det paj och sallad – det kändes gott, fräscht och nyttigt med tanke på kommande utsvävningar…

 


Sen blev det premiär för mig
. 57 år gammal fick jag vara med och dekorera ett pepparkakshus som Anna hade gjort när jag var på julgransfotjakt på söndagskvällen. Hon hade till och med gjort fönsterglas och fixat en belysning! Det var väldigt speciellt att få vara med och fixa detta husbygge, för det är nåt som har stått på min bucket list länge. Men när jag var barn ville eller kunde inte mamma av olika skäl. Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge och det var en riktigt fin upplevelse. Tack Anna!


Vi avslutade kvällen med ost och kex och nåt billigt rödvin
tillsammans med Hasse å Tage, eller de två första delarna i dokumentären. Det är väldigt praktiskt med HDMI!


Familjen Katt?
Ja, katterna var lika slut som vi fast de mest hade tittat på förundrat när vi grejade under dan.

∼ ♦ ∼

Tänk att i natt hade tomten varit på besök! Det var fyra år sen, 2015, jag senast hittade klappar i julstrumpan på julaftons morgon. I år var den fylld med klappar till både Anna och mig. Vi öppnade dem tillsammans och jag kunde konstatera att min sambo har snuskig fantasi (tutt-klubban), är rädd att jag ska svälta ihjäl mitt på dan (chokladtomte och en burk pepparkakor) samt hoppas att jag vinner storvinsten (Trisslotter). Tack igen älskling, denna gång för de fina klapparna!


Enligt Annas tradition ska det ätas risgrynsgröt
till frukost. Jag åt också. Eftersom ingen av oss hade smakat kalkonen respektive skinkan dukades även detta fram. Jag lyckades få strösockermojängen att ”explodera” strösocker över heeela köksbordet – inklusive Annas skinkor. (Ja, julskinkskivor, alltså, inte arslet.) Det blev till att dra fram dammsugaren igen. Vi hann precis äta och jag dammsög innan det var dags för kvarten med julfredens utlysande i Åbo på SvT2. Detta har jag inte heller sett på fyra år och det kom en tår eller två. Anna pysslade med apelsiner och nejlikor under tiden.

 

Jag har strukit lite kläder samt duken till kvällens julbord. Även jultröjan fick ett par drag med järnet. Julduschen är tagen och äggen till ägghalvorna är kokade. Vi ringde Annas snälla mamma och hennes L och önskade god jul. Nu är jag ensam några timmar och dem ska jag ägna åt att läsa, dricka mer kaffe och äta julgodis. Klockan 15 får jag sällskap av Kalle Anka och hans vänner. Efter det ska jag skala potatis. Julbordet dukar Anna och jag tillsammans när hon kommer hem och vår gäst blir Biografmaskinisten som anländer efter avslutat arbetspass. Sen är jag säker på att tomten hittar hit igen också…

∼ ♦ ∼

Glöm inte bort att det är två juldagar till sen. Och jag hoppas innerligt att ingen är ensam under julen. För hur det än är så är det här mycket en familjehelg. Min familj är Anna, men den som inte har nån familj kan känna sig extra ensam. Därför är jag så tacksam att det finns människor med stora hjärtan – som just Anna och Biografmaskinisten.

En riktigt fin julafton
önskar jag dig om du nu har läst det här inlägget!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt, Trams, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dan före dopparedan och dopparedan första halvan 2019: Första huset och klappar i strumpan i år igen

  1. Carina skriver:

    Hej!
    Timmen är sen, ska egentligen sova men fick för mig att titta in hos dig. Ville bara säga hej och önska dig en förhoppningsvis God jul! Vore kul att ses på en fika. Vet inte när jag skulle kunna, men i januari hoppas jag. Har firat en lugn julafton. Hoppas du får en skön ledighet😊
    Kram C

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      God fortsättning på julen önskar jag dig också. Att vara ledig är jätteskönt just nu och jag ska inte jobba förrän tisdagen den 7 januari.
      Vi försöker ses i januari och fika, absolut.
      Kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.