Lördag kväll den 14 december och tredje advent 2019: Bland böcker och bindor och tre tända ljus


 



Kära dagbok…

Lucifer och böckerna Franska kort och Skuggpojken

Lucifer med Anna-Lena Branders bok Franska kort och Lucifers (!) bok Skuggpojken.

Äntligen kunde jag hitta ro att läsa ut feelgooddeckaren som utspelar sig i området kring Slottet och Slottsträdgården igår. Nu har jag plockat ner en av Annas böcker, den rätt obehagliga Skuggpojken av Lucifer a k a Carl-Johan Vallgren, för att läsa.

Jag har känt mig ganska stressad i veckan och inte riktigt haft tid eller orkat att läsa såsom jag brukar göra. De här sista veckorna före vinterns storhelger är hektiska på jobbet. ”Alla” vill typ ha ”allt” gjort innan helgerna, precis som före sommarsemestern. Nu hoppas jag bara att jag orkar en vecka till utan att jag rasar ihop. Jag har en del tunga saker att göra den kommande arbetsveckan, men också en del roliga uppdrag.

Sen ska en hinna med att fixa jul här hemma. Nu är det mest Anna som fixar. Min roll är mest att hämta julsaker från vinden och att åka och handla – eller i vart fall ratta bilen. Julklappar har jag köpt också och jag tror att jag är färdig förutom med klappen till Annas snälla mamma och hennes L.

Jag känner mig inte bara stressad på jobbet utan rätt sliten. Så, som sagt, det var gott att få sitta och läsa en stund igår kväll, omgiven av de kära kissarna.

Lucifer på rygg på fällen

Det är fler som är slitna just nu…


När Anna kom hem igår kväll åt vi ost, kex och lördagsgodis
samt drack ett gott vin till. Vi kikade på sista delen av MotherFatherSon som jag hann spela in på DVD-hårddisken innan Com Hem släckte TV4, Sjuan och TV12 med flera kanaler. Jag tycker att det är ett jävla sätt av Com Hem, en anti-julklapp, och känner att min bostadsrättsförening gjorde rätt som sa upp avtalet med dem. Hoppas fler följer efter!

∼ ♦ ∼

Boken Skuggpojken och kaffe på sängen

Söndagsmorgon…

I morse sov jag till klockan åtta. Då hade sambon redan traskat iväg till jobbet. Som vanligt en söndag fixade jag kaffe på sängen till mig själv och låg och läste till klockan var nästan tio. Innan dess hade jag fördelat medicin och tömt kattpottorna medan kaffet bryggdes.

Inte var jag hungrig och redo för frukost när jag klev upp, så jag inledde dan med att ta reda på gårdagens rena och torra tvätt, damma och polera ekbyffén. Tidningslådan i köket tömde jag för att slänga skräpet sen när jag ska hämta hem Anna från jobbet. Då var det en kattkille som såg chansen att få plats i lådan.

 

Lucifer i tidningslådan

Nu fick jag plats i tidningslådan igen!


Storasyster Citrus var på bushumör 
och försvunna saker dök plötsligt upp. Bland annat hittade jag ett par av mina rentvättade trosor på golvet vid farfarsfåtöljen där lilla fröken låg och kurade igår kväll. Men det var även andra saker som kom fram i det ynka dagsljuset som den här tredje advent bjöd på. För ett tag sen hittade vi en binda på hallgolvet som nån hade snott…

Binda på hallgolvet

Nån hade snott en binda som hamnade på hallgolvet.


Det var inte precis så att den rättmätiga ägaren till bindan 
ville ha den tillbaka, men vi undrade vart den tog vägen. Men så idag dök den upp, på mattan i Bokrummet, tillsammans med den lilla tjuvflickan Citrus.


Jag skrattade gott och intog frukost i köket. 
Slog en signal till Annas snälla mamma för att kolla läget. När jag sen återvände till Bokrummet för att skriva detta vid datorn var såväl bindan som Citrus borta igen.

∼ ♦ ∼

Idag är det visst tredje advent och vi ska försöka julmöbla i kväll. Jag har lovat att tillsammans med Gymnasisten bära ner julsakerna från vinden. Men först tandborstning och dusch.

Tredje advent

Tredje advent är det visst idag.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Personligt, Trams, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördag kväll den 14 december och tredje advent 2019: Bland böcker och bindor och tre tända ljus

  1. FEM skriver:

    Hahaha!! Det låter så gulligt med julmöbla. Ett riktigt fyndigt ord. 🙂

    Gilla

  2. Busiga katter, blev påmind om min vänninas son, han var väl i 3-4 årsålden och hade smygit in på toaletten, tagit fram bindor och fått av tejpen och satt fast fler på sina ben 🙂 🙂

    Hoppas det gick bra att julmöbla !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det kommer rapport i kväll både om nya kattbus och julmöblingen. 😛

      Ha ha ha, då var killen populär förstår jag. Jag följer ett Instagramkonto där en kvinna visar upp sina katters busiga upptåg. De katterna älskar att riva ut toapappersrullar… Så vi får vara glada att det hos oss bara handlar om enstaka bindor, lite plastpåsar ibland, judokast med tomtar etc. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.