Onsdag kväll den 4 december och torsdagen den 5 december 2019: Onsdagsfest, belysta träd och dito fakta


 



Kära dagbok…

Enögd pepparkaksboll och toscamazarin

I tisdags var det en kran som såg ut som en enögd orm, igår kväll fick jag en enögd pepparkaksboll till kvällskaffet.

Det är redan slutet av veckan och det känns skönt, tycker jag. Har en väl passerat puckeln onsdag är det ju nerförsbacke. Anna köpte hem kvällsmat i form av Janssons frestelse från Korgtassen. Till senare blev det goda ostar, kex och oliver som också följde med hem i påsen.

Mitt bidrag till onsdagsfesten blev en halv öl var till Jansson, var sitt glas vin till ostarna samt, mellan Jansson och ostarna, pepparkaksbollar och toscamazariner från Butiken på hörnet. Pepparkaksbollen var enögd och jag kom att tänka på kranen jag såg i tisdags, den som såg ut som en enögd orm. Meddelas kan i alla fall att pepparkaksbollen trots sitt funktionshinder var mycket god. Magomfång och vikt har ökat rejält den senaste tiden, men i december är det ingen idé att starta nån viktminskningskur. Resten av kvällen ägnade vi åt ännu fler kakor, men även bönder, på TV. Är det tantvarning, eller? 

∼ ♦ ∼

I morse började Lucifer jama och krafsa tidigt. Jag tror att han blev väckt av tidningsbudet som lämnat UppsalaTidningen utstickande i brevinkastet. Detta gör att alla ljud, även små, i trapphuset hörs av vassa kattöron och skapar oro. Nån mat bjöd jag inte familjen Katt på förrän strax efter klockan sex. Efter sin frukost gick de och la sig här och var. Det är väl lite därför det inte har blivit så många kattbilder de här dagarna. Katterna sussar för det mesta på olika ställen – utom Mini som skuttar från fåtölj till fåtölj om kvällarna. I helgen blir vi emellertid ensamma och då ska jag både busa med dem och fota dem.

Fyrisån mitt i stan

Till och med den sunkiga Fyrisån är lite vacker genom belysningen i träden.

Plusgrader och fuktigt var det i morse. Mycket snö och många hala isfläckar har regnat och töat bort. Hurra! tycker jag. Snö, kyla och halka klarar jag mig utan. Jag klarar mig visst utan deodorant också – det var lite mycket i morse att tänka på, så jag glömde rolla på efter duschen… Kattpottorna lämnade jag otömda till sambon, men jag kom ihåg att starta diskmaskinen och ladda om kaffe till henne. I hallen stod soppåsarna på rad. Anna hade slängt en del, resten tog jag nu i kväll.

Jag gick min vinterväg idag, nästan barmark till trots, genom stan, både till jobbet och från. Belysningen i träden gör till och med den rätt sunkiga Fyrisån som flyter genom Uppsala centrum vacker.

Samma väg fast åt andra hållet och med ett stopp nånstans mitt i traskade jag redan vid 13-tiden – och då var det lite sol. Innan dess hade jag mest ägnat förmiddagen åt några småsaker samt planering. På eftermiddagen var jag på ett läkarbesök. Därefter gjorde jag ett par snabba ärenden innan jag gick hem.

Uppsala vid Fyrisån mitt i stan

Vackert belyst i Uppsala centrum.


Anna
jobbar i kväll,
så jag ska slå in julklappar och sen gömma dem. Julpapper var visst hett eftertraktat idag och jag tvingades ljuga. Somliga är nämligen väldigt nyfikna. Men jag erkände sen. Förutom den lögnen är jag nöjd att jag trots allt fick inspiration och idéer och lite lust att köpa julklappar. Jag hade ett erbjudande om att resa bort från mitt hem över jul, ett erbjudande jag nästan nappade på. Är det nån som har självinsikt är det nämligen jag. Det finns till och med flera hem jag är välkommen i, men jag vill ju helst vara där jag bor, tillsammans med min sambo.
Hälsningar JulSyndabocken.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Media, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Onsdag kväll den 4 december och torsdagen den 5 december 2019: Onsdagsfest, belysta träd och dito fakta

  1. Då vet vi att enögda är lika goda som tvåögda pepparkaksbollar 🙂

    Nu har vi inte bara passerat onsdagspuckeln, det är freedaag !! Trevlig helg !

    Gilla

  2. Mösstanten skriver:

    Alltid bra att bli påmind om att köpa julklappar. Tiden bara går. Det är bra att vara ute i god tid som du.
    Trevlig helg säger väl jag också.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.