Söndagen den 13 mars 2022 (som är den riktiga Mazarinens dag): Utflykt och första utomhusfikan för året


 



Kära dagbok…

Katten Lucifer i zebrafåtöljen

Trött ungdom (Lucifer, 42.)

Som jag ofta skrivit tidigare går en helg så fort. Det är så mycket en vill göra och/eller måste hinna med – och så blir knappt hälften gjort. Tid för återhämtning ska också inrymmas i veckans två lediga dar. Nu, när saker och ting har löst sig på jobbfronten, känns det skönt nog som att jag får energi av jobbet, trots att vi är inne i en hektisk period. Men det klart. Jag är ingen ungdom längre. Samtidigt blir jag lite full i skratt när ungdomen kommer hem efter en dag 8 – 16.30, säger sig må dåligt och är helt slut. En tant som jag, betydligt äldre, måste bara orka jobba med huvudet minst åtta timmar varje vardag. Det är ingen annan som betalar mina räkningar och min mat, nämligen. Samtidigt… jag har det bra nu. Att trivas på jobbet, att ha givande arbetsuppgifter och bra arbetskamrater betyder så otroligt mycket. Det ger kraft! Alla har det inte lika bra som jag på jobbet. Det vet jag.

Boken Som man sår och kaffe på sängen

Söndagsmorgon.

Söndagen inleddes med kattkrafs vid halv sju-tiden. Jag pytsade upp mat, slumrade en stund till innan jag gav upp. Klev ur sängen, startade Moccamastern, fördelade veckans medicin och tömde kattpottor. Diskmaskinen tömde jag igår kväll och det var jag glad över. Den fylls snabbt på. Sen kunde jag krypa ner i sängen igen, ta med mig kaffe till Fästmön och mig själv och läsa en god stund. Den sjunde delen i Sebastian Bergman-serien går snabbt att läsa. Den är välskriven och spännande, helt klart motsatsen till seg. Men jag gissar att jag får lägga den åt sidan i veckan för att gripa mig an boken jag ska  förhandsläsa för Akademibokhandeln.

Det var en härlig marsdag med sol och en temperatur upp mot tio grader på eftermiddagen. Vi åkte och hämtade upp Annas snälla mamma för en liten utflykt till Fullerö handel. Och tänk – vi handlade nåt alla tre. Jag slog på stort och köpte en väldoftande tvål. Eftermiddagskaffet hade Annas snälla mamma med sig till oss i termos med gott fikabröd i burkar. Det intog vi på en bänk i solen i Gamla Uppsala.


Innan vi åkte till ICA Maxi i Gnista för att veckohandla
skjutsade jag hem Annas snälla mamma. Hon behövde inte ha nåt hemhandlat. Vi behövde mest färskvaror som frukt och grönt, fil och yoghurt och lite mat till oss och katterna. Jag höll på att smälla av när jag skulle betala nästan 1 300 spänn för fyra kassar mat och två lådor kattmat. Sen tillkom ytterligare 80 spänn för en kolsyrepatron. Jaa, nu märker en att priserna stiger, nästan från en dag till en annan. Utöver detta ska jag sen betala för mina luncher på jobbet. Det är över 100 spänn om dan.

Nu är klagovisorna slut. Vi har i alla fall mat och i kväll åt vi söndagsmiddag av hög klass, för min del kycklingkorv, potatisklyftor, räksallad och bostongurka med en öl till. Det är snart dags för kvällskaffe och läsning. Klockan 21 vill jag se premiäravsnittet av Harry Palmer på SvT1. Jobbväskan är packad, rena kläder framlagda/-hängda och jag är redo för en ny utflykt – till jobbet.

Kycklingkorv potatisklyftor bostongurka räksallad och öl

Söndagsmiddag.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Söndagen den 13 mars 2022 (som är den riktiga Mazarinens dag): Utflykt och första utomhusfikan för året

  1. Visst är det härligt med detta vårvinterväder – utefikapremiär – härligt !!

    Ja visst har man sett att priserna gått upp, har speciellt tänkt på kaffe och nu har tomaterna legat på över 50 kr/kilot.. men, det är klart när alla transporter blir dyrare och allt annat som påverkar..

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.