Järnnätter


Ett inlägg om andra delen i Kuopio-sviten.


 

Sirpa Kähkönens bok JärnnätterI julklapp förra året fick jag två böcker av vännen FEM. Det är inte ofta jag läser finländska författare, men nu hade hon valt att ge mig de två första delarna i Sirpa Kähkönens Kuopio-svit. Nu har jag även läst del två, Järnnätter.

Nu har det blivit 1940 och kriget hotar. Anna är hemma med sina tvillingar, maken Lassi ligger mest på vinden och mår dåligt efter sin fängelsevistelse. Som tur är finns Helvi, grannen, som blir Annas kompis under sommaren.

Å vad jag gillar de här böckerna! Även om bokens Anna tycker att hon har ett torftigt liv är det spännande läsning för mig. Och nyttig. Det är lätt att ta saker för givna när en lever i Sverige idag. Här har liksom inte varit krig på ett tag. Anna och hennes familj drabbas av saknade soldater och svårigheter att försörja sig. Kvinnorna i den här boken är emellertid starka och uppfinningsrika. Dessutom hjälps de åt. Författaren skildrar deras liv och leverne med en enkel självklarhet i språket. Människorna träder fram med några få beskrivande ord, som penseldrag. Det är lysande. Och stundtals mycket sorgliga skildringar.

Toffelomdömet blir det högsta. Del tre står på inköpslistan!

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

∼ ♦ ∼

De här böckerna ingår i Kuopio-serien:

  1. Brudar i svart
  2. Järnnätter (se inlägget ovan!)
  3. En vår av is och eld

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Järnnätter

  1. Scylla skriver:

    Jag tycker också jättemycket om serien. Ska försöka klämma in del 3 nu under våren.

    Gillad av 1 person

  2. Mösstanten skriver:

    Tack för påminnelsen om järnnätter. Själv har jag bara läst den första boken. Tänker då och då på fortsättningen men det har inte blivit av att jag har läst den. Men det finns ju också en fördel i att det finns bra böcker som väntar.

    Gilla

  3. A ROOM OF MY OWN skriver:

    jag tycker också jättemycket om Kähkönens Kuopio – serie. har just läst ut Järnnätter. En vår av is och eld väntar. Annas belägenhet engagerar. hon ska ta hand om allt och alla. Hilda och Helvi hjälper ju till så gott de kan. Hilda är en intressant kvinna. hon har alltid stått i skuggan av sina bröder och sedan kommer Anna in och kniper svärföräldrarnas hjärtan. så äkta; så kongenialt berättat

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.