Mitt bokår 2021: Decemberböckerna – årets bästa till sist?


Ett inlägg om och med länkar till böckerna jag läste och skrev om under året 2021s sista månad.



December månads böcker… 
Hade jag sparat årets bästa till sist? Nej, det tror jag inte. Däremot växte högen med böcker för recension. Och så läste jag en bok jag hade köpt på årets bokrea. Sent ska syndaren (?) vakna. Bland recensionsexemplaren dök två novellsamlingar upp. Nja, inte riktigt min genre, dessvärre. Men julklappsböckerna… De var jättebra!


Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

December månads böcker 2021:

Mariette Lindsteins bok Bortom DimönUlf Brobergs bok Polisliv berättelsen om Christer Nordström

Michael Riises bok Kommunikationens anatomiJo Nesbös bok Svartsjukemannen och andra berättelser

Karin Brunk Holmqvists bok Damen med bystenJo Nesbös bok Råttön och andra berättelser

Jojo Moyes bok Silver BayJohan Theorins bok Benvittring

 

Påbörjad i december:

Jonas Moströms bok Den omänsklige


Den första boken jag läste ut i årets sista månad
var en spänningsroman (Bortom Dimön). Därefter läste jag en bok om ett spännande liv (Polisliv: Berättelsen om Christer Nordström). Utöver det läste jag ytterligare en spänningsroman (Benvittring). Jag läste två skönlitterära romaner (Damen med bysten, Silver Bay). Jag läste en bok klassificerad som genren psykologi (Kommunikationens anatomi). Det blev två novellsamlingar (Svartsjukemannen och andra berättelser, Råttön och andra berättelser).

Av de böcker jag läste i december är fem (Bortom Dimön, Polisliv: Berättelsen om Christer Nordström, Kommunikationens anatomi, Damen med bysten, Benvittring) skrivna av svenska författare (Mariette Lindstein, Ulf Broberg, Michael Riise, Karin Brunk Holmqvist, Johan Theorin). Två böcker (Svartsjukemannen och andra berättelser, Råttön och andra berättelser) är skrivna av en norsk författare (Jo Nesbø).  En bok(Silver Bay) är skriven av en brittisk författare (Jojo Moyes). Två av böckerna ingår i serier (Bortom Dimön, Benvittring).

Jag köpte två av decemberböckerna nya inbundna (Polisliv: Berättelsen om Christer Nordström, Damen med bysten). En av böckerna köpte jag ny i pocket (Silver Bay). Jag fick fyra böcker för recension (Bortom Dimön, Kommunikationens anatomi, Svartsjukemannen och andra berättelser, Råttön och andra berättelser). Jag fick en bok i julklapp (Benvittring). En bok läste jag på engelska (Silver Bay).

Sammanlagt läste jag åtta böcker i december 2021. Av dessa fick två högsta omdöme (Bortom Dimön, Benvittring). Fem böcker (Polisliv: Berättelsen om Christer Nordström, Kommunikationens anatomi, Svartsjukemannen och andra berättelser, Råttön och andra berättelser, Silver Bay) fick högt omdöme. En bok (Damen med bysten) fick medelomdöme.

Den bok jag läste i december som jag tycker var den bästa denna månad är 

Benvittring av Johan Theorin

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.