Söndag kväll den 19 december och måndagen den 20 december 2021: Whiskyröst och pratar i en låda


 



Kära dagbok…

Bitmoji Tofflan på väg ner i en vak

Lite under isen just nu…

Nej, jag har aldrig varit nån tålig eller tålmodig sjukling. Jag hatar att vara sjuk. När jag dör hoppas jag att det går snabbt – för omgivningens skull. Nu tänker jag inte dö just idag, men jag går in på min andra vecka med den här infektionen. Den som får mig att låta som om jag har druckit whisky hela natten och pratar i en låda. Inte hör jag ordentligt heller. Lådan – eller är det en soppskål? – sitter över huvudet och skärmar av. Näsan är visserligen ett par storlekar större än normala näsor, men så mycket snor som kommer ur den får mig att undra om den är kopplad till hela Uppsalas snorreservoar. Hostan kommer när jag anstränger mig minsta lilla, pratar eller ska sova. Jag tänker att julafton blir en hektisk dag med massor av folk här. Sen… Sen… Sen ska jag sova ikapp allt jag har hostat bort. Ja du kära dagbok, du hör att jag har drabbats av en riktig mancold och är lite under isen just nu.

Anna och granen på balkongen

Anna med gröngölingen i mörkret på balkongen.

Vi gav oss ut igår på seneftermiddagen, Fästmön och jag, för att släpa hem en gröngöling från Vaksala torg. Det började regna. Samma försäljare som förra året, samma namn som en av mina sysslingar. Men nån kungsgran blev det inte i år, bara en vanlig rödgran. Inte så stor, skulle den vara. Den är… väldigt hög. Just nu står den på balkongen i en hink vatten.

Jag var helt slut efteråt. Undras hur Anna kände det som tidigare på dan hade tillbringat flera timmar på en ICA-affär bland andra julmatsshoppare…

Det blev korv till söndagsmiddag. Anna hade köpt fina kalkonbrännare till mig och annan finkorv till sig. Jag grillade åtta korvar i ugnen, varav tre var mina. En och en halv fick jag ner. Resten blev middag idag. Det är som det är med aptiten. Till kvällskaffet igår slank i alla fall nougaten från i lördags ner. Selektiv aptit, kan en ha det?

Kvällen avslutades med Roslagsglögg, två glas, med skållad mandel. Härligt för halsen. Sen fick vi för oss att kolla nåt avsnitt av Vera, men det visade sig att vi hade sett det. Även senila jag kom till sist ihåg. Så söndagskvällen avslutades med begravda lik i trädgårdenTV 12 i stället.

∼ ♦ ∼

Idag vaknade jag till minusgrader och ett tunt, vitt täcke snö på marken. Det ser ut som om vi får en vit jul i år. Det kan väl vara fint. Jag har gått in i min sista arbetsvecka före ledighet. Känner mig ju rätt hängig, men jag tror inte att det förväntas några storverk av mig den här veckan. Från och med torsdag är jag ledig ända till måndagen den 10 januari nästa år när jag åter träder i tjänst. Idag hade jag tre Zoommöten och det mesta som trillar in i mejlväg är mötesbokningar för nästa år.

Under förmiddagen och lunchen tilltog snöandet. Rejält. Till och med vår nätade gröngöling såg frusen ut där den stod bakom plåt och glas på balkongen.


Anna
for upp och ner i tvättstugan
och såg varmare ut för varje gång jag fick en glimt av hennes ansikte. Vidare har hon grejat inne i Pojkrummet. Mitt bidrag till dagens hushållsarbete var att hänga en tvätt med trasor samt plocka in två kassar rena lakan och handdukar på sina rätta platser i skåp. Och så bäddade jag rent i sovrummet. Men det var själviskt, för jag behövde vila lite ovanpå, nåt jag inte gjort på två dar.

Till middag åt jag resterna från igår. Ja då, jag åt upp allt – och drack upp ölen. Jag blev jättemätt. Sen tog jag det lugnt, läste min bok på gång, tog en kaffe och slumrade lite.

Rester brännare med bröd räksallad öl boken Silver Bay

Jag åt och drack upp resterna från igår.

∼ ♦ ∼

Snäll har jag visst varit. Tomten har, via PostNord, levererat ett blått paket samt två julkort. I år har jag inte skickat ett enda julkort, för det känns svårt att önska god jul när livet inte är helt och fullt gott. Men ändå. Tack mammakusinen B och Tom & Carole för korten och tack vännen FEM för paketet! FEMs klapp från mig skickade jag redan i slutet av november, tillsammans med födelsedagspresenten. Jag hoppas att vännen bara öppnade den senare då och sparar klappen till julafton…

Två julkort och ett blått paket

Tack till avsändarna!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Söndag kväll den 19 december och måndagen den 20 december 2021: Whiskyröst och pratar i en låda

  1. Det var en segdragen förkylning, hoppas nu att den ger sig så du får vara pigg till jul.
    Skönt att ha gröngölingen nära när ni skall till och pynta

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Irriterande att inget orka. Men jag pallar att jobba lite hemifrån i alla fall. Blir galen på hostan och allt snor. 😦

      Jepp, gröngölingen står på balkongen. Nu är det bara allt annat kvar – det sista att handla, möbler som ska hämtas av Helping hand på onsdag, ommöblering (eftersom vi blir så många), matlagning (Anna har allt ansvar där), pyntning och så ja… klä granen. Julefrid? Den existerar inte. Ser hur Anna håller på och får jättedåligt samvete eftersom jag inte orkar nåt. 😥

      Gilla

      • Usch jobbigt – jag blev lite stressad i helgen när jag tänker på det jag skall fixa, då är det ändå inte så mycket men som halt tar allt så lång tid

        Vi skall vara hos dottern på jul – men det är lite fix med mat och städning man ändå vill göra tills Pinglan kommer upp på torsdag.

        Krya på !!

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Jag har gjort en lista på det som ska göras före jul, kommer i kvällens inlägg.

        Önskar här fanns nåt barn som kunde bjuda oss på julmiddag, men så är det inte.

        Krya på själv, du Krycklina! Sicken jädra otur för dig.

        Gillad av 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.