Sista helgen före jul 2021: Sjukt och mycket gott


 



Kära dagbok…

Det blir ett sammandrag av den gångna helgen i mest bilder och inte så många ord. Jag fortsätter att hacka och hosta, främst om nätterna, samt snora. Inget att göra åt det mer än att låta det ha sin gång. Jag är tacksam att jag inte har covid utan en vanlig jävla förkylning med hosta plus att jag känner smaker och dofter. Aptiten är något bättre, men jag är chockad över att jag gick ner nästan tre kilo, 2,8 för att vara exakt, på en vecka.

Fredag kväll

Fästmön hade ordnat lite smaskig julmat åt oss – sill, potatis, Janssons frestelse, kycklingköttbullar, kycklingkorv etc. Jag orkade koka ägg så vi fick ett par ägghalvor också. I kylen fanns några droppar Östgöta sädes. Det kunde väl aldrig skada mot hosta och ond hals, snarare göra den bättre? Nja, hjälpte gjorde det tyvärr inte. Men mat och dryck var utsökta. Till dessert blev det kaffe i Salen med både köpt och Annagjort julgodis. Så gott…

 

∼ ♦ ∼

Lördag

Boken Råttön och kaffe på sängen

Lite seg start på lördagen.

Seg start på dan eftersom jag hostade halva natten. Anna sover sen flera nätter tillbaka på soffan. Det blev en stunds läsning och kaffe på sängen för mig, en stunds TV-tittning för Anna. Sen sprang hon ner på stan för julklappsinköp.

Jag försökte hitta på nåt vettigt att göra hemma för att bidra. Det blev att damma lite, polera byffén och att torka glasdörrar på vitrinskåpet i hallen och hyllorna i Salen. En maskin tvätt körde jag också och gick med sopor. Jag torkade av badrummet och gästtoaletten. Däremellan satt jag en del för att vila och kämpa med årets sista recensionsbok.

Vidare satt jag och funderade över det där med viktnedgången. Vi har onekligen en intressant och mångsidig våg… Och jag har en snäll sambo som bar hem go-fika i form av saffransbulle och nougat. Bullen åt jag, men nougaten sparade jag.

Till kvällen hade vi grävt fram stekta kycklingfiléer ur frysen. Dem tinade vi. Anna gjorde potatis i ugnen. Var sin filé och lite potatis mumsade vi i oss samt saffransostkaka med sylt och grädde till dessert. Hon tänker inte låta mig gå ner mer i vikt uppenbarligen.

Hela eftermiddagen igår höll Anna på i köket med över fem kilo revbensspjäll till köttätarna vid julbordet. Det doftade kryddor och vitlök i hela hemmet, förvånansvärt gott, tycker jag som inte äter fläsk.

∼ ♦ ∼

Fjärde advent, söndag

Lucifer med böckerna Råttön och Silver Bay

Busen Lucen med bokbytet från Råttön till en silvrig bukt.

I morse läste jag äntligen ut boken jag fått för recension. Nä, noveller är inte min grej, inte sci-fi heller, men samlingen var ändå helt OK. Den hade ett par riktiga pärlor. Nu har jag bytt Råttön mot en silvrig bukt i stället. Jag behöver läsa lite på engelska när det blir engelska vid julbordet. Lucifer var lite okoncentrerad vid fotograferingen som synes. En stund efter bilden togs lyckades han och hans syster sparka igång Robert, vår robotdammsugare. Den är de livrädda för när den är igång, men uppenbarligen inte när den är på laddning…

Jag skjutsade Anna till ICA Maxi Gnista för att handla maten till julafton. Eftersom jag mår som jag gör känns det inte bra att gå in i nån livsmedelsaffär. Under tiden betalade jag elektrikern som var här och fixade i köket samt ringde Annas snälla mamma för att kolla läget. Allt var OK och hon mår bra, men bilen hennes är såld.

Anna är nu hemhämtad och plockar in alla varor medan jag rundar av detta. Kaffe är påsatt och med lite kraft av det samt nåt till kanske vi orkar gå bort till Vaksala torg och köpa gran senare…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Krämpor, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sista helgen före jul 2021: Sjukt och mycket gott

  1. Ni har hunnit med mycket trots krämpor.. hoppas förkylningen snart ger sig, jobbigt med hosta osv

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag orkar nästan ingenting, det är Anna som gör det mesta utan hjälp från nåt håll. Som vanligt. Men vi mår bättre båda två, även om jag är orkeslös. Ja ja, svår mancold…

      Gilla

  2. Jätteskönt att det inte är Covid🙏Hoppas att du kryar på dig till jul🤗

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.