Andra halvan av söndagen den 12 december och Luciadagen 2021: Somliga är mest lata, andra mest gulliga


 



Kära dagbok…

Det blev en seg tredje advent som passerade, liksom. Jag var väldigt lat. Det enda av nytta jag åstadkom var att jag tömde kattpottorna och gick ett varv med dammsugaren – till Citrus förtret. Hon hade sett framför sig att jag skulle sitta vid datorn i Bokrummet hela söndagen. Själv skulle hon ligga på leopardfilten och sova. Men tji fick hon och hon var allt annat än glad när jag drog fram Helvetesmonstret*. Nya dammsugaren är betydligt mer tystgående jämfört med den gamla. Katterna kan visst inte vänja sig ändå vid den.

Citrus på leopardfilten

Citrus fick lite tji.


På eftermiddagen tändes vår tredje adventsljusstake, hästastaken,
till adventsfikat. Vi hade fikabröd kvar både från lördagen och från förra helgen. Inget fel på nåt!


Resten av eftermiddagen tog jag det lugnt.
Den andra novellen i boken jag har på gång, en bok jag har fått för recension, blev utläst. Novellen var i längsta laget, men… Nä, jag säger inget mer nu förrän boken receneras!

Jag åt söndagsmiddag lite senare än mina sambor. Det blev kyckling och potatisgratäng och även grönsaker över så jag har mat till idag också.

Kyckling potatisgratäng och grönsaker

Söndagsmiddag med tänt ljus.


Fästmön gjorde ett par sorters julgodis.
Jag var snabbt framme för att provsmaka. Bräcken av två sorters choklad – vit och brun – med hasselnötter var så goda att jag behövde provsmaka många gånger.

∼ ♦ ∼

Luciamorgonen var en mörk morgon. Ingen av oss sov så bra. Anna-stackarn var emellertid tvungen att gå iväg till sitt jobb, medan jag enkelt kunde rigga upp utrustning för att jobba hemifrån. Medan jag jobbade den första stunden lyssnade jag mest, tittade bara lite, på SvT:s Luciamorgon, via SvT Play. Det var mycket vackert och stämningsfullt och jag knaprade på två designade pepparkakor under tiden. Min sambo är bara extra gullig ibland.


Gymnasisten
hade också hemarbete till viss del idag, 
med förmiddagens lektion på distans. För min del innebar förmiddagen tre Zoom-möten på raken, nästan. Eftermiddagen ägnade jag åt att slutföra saker och ting inför ledigheten.

∼ ♦ ∼

Jag har kört några maskiner tvätt och hängt tvätten samt tömt kattpottorna. Lite klent bidrag till hushållet idag. I kväll kanske det blir titt på liten TV för sista gången på länge. Den som lever får se.

∼ ♦ ∼

*Helvetesmonstret = katternas namn på dammsugaren


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Andra halvan av söndagen den 12 december och Luciadagen 2021: Somliga är mest lata, andra mest gulliga

  1. Godis måste provsmakas ordentligt så man kan ge en rättvis bedömning 🙂

    Gulliga pepparkakor du fick !!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.