Måndag kväll den 22 november och tisdagen den 23 november 2021: Vinter och litteratur i Uppsala


 



Kära dagbok…

Även på måndagskvällen var jag ganska trött, men jag hade ändå energi nog att skriva en hel del. Katterna fick både mat och gos. Efter en del om och men fick jag över en mapp med bilder till barnens pappa. Roligt att kunna glädja honom lite med såväl gamla bilder som nya.

Det blev mest läsning och lite TV sen. Jag har kommit en bra bit in i den senaste Malin Fors-boken, mer än en tredjedel trots att jag inte började på den på riktigt förrän igår.

Lucifer höll mig sällskap i Salen till dess att Fästmön kom hem från jobbet vid 21.30-tiden. Då lämnade han en uppvärmd plats åt henne i hennes fåtölj. Anna och jag värmde oss med var sitt glas rött. Lite sugna på nåt ätbart var vi också, så det blev en ostassiett var.

Katten Lucifer sover i Annas fåtölj med ryggen mot kameran

Lucifer lämnade en uppvärmd fåtölj till Anna.

∼ ♦ ∼

I morse var det bara två minusgrader, rena sommarvärmen. Det var inte så halt, faktiskt, men det är vitt på trottoarerna. Jag går helst i mina nya gympadojor så länge det är möjligt. De är förvånansvärt varma och funkar bra trots att det kan vara isfläckar på marken.

Snöig barockträdgård

Barockträdgården är lite snöig och vi har haft ett par minusgrader idag.

 

Jonas Gardells bok Ett lyckligare liv

Den här kanske jag köper i kväll.

Idag ägnade jag merparten av arbetsdagen åt avhandlingskorrekturet. Det är ett ganska själsdödande jobb, men nu har jag ju sagt att jag ska utföra det och då får jag hålla mitt löfte – även om jag inte visste vad jag gav mig in på. Ibland har en förstås inte heller så stora valmöjligheter.

Belöningen ger jag mig i kväll när jag är på författarsamtalAkademibokhandeln. Kvällens författare är Jonas Gardell. Jag hoppas att det blir tillfälle att både köpa hans senaste bok och få den signerad. Lustigt, men det är 36 år sen vi träffades första gången. Då hade Jonas Gardell en konstutställning här i Uppsala. Då var Jonas Gardell 22 år, jag 23. Tiden går. Märkligt, jag som är evigt ung…

∼ ♦ ∼

Katterna har fått kvällsmat och nu ska Mammisen smyga ut igen när hon har ätit en macka. Det blev vegetariska tortellini till lunch och det klarade jag mig länge på.

Vegetariska tortellini oliver ägg bröd och vatten

Dagens lunch, vegetariska tortellini, klarade jag mig länge på.

∼ ♦ ∼

Det här inlägget är tidsinställt. Det innebär att det kan hända saker från det jag lämnar hemmet tills jag återvänder…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Måndag kväll den 22 november och tisdagen den 23 november 2021: Vinter och litteratur i Uppsala

  1. Viktigt med sköna skor, tänk dock på att gummit i ”sommarskor” kan vara förrädiskt i vinterväglag !

    Gilla

  2. Hoppas författarsamtalet var bra! Gardells bok vill jag läsa någon gång 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.