Måndag kväll den 15 november och tisdagen den 16 november 2021: Risk för explosion, men annars är det OK


 



Kära dagbok…

Amaryllis med tre knoppar och stänglar

Jag skulle behöva lika många huvuden som amaryllisen har knoppar – ifall ett exploderar av ilska.

Måndagskvällen passerade i ett ganska raskt tempo. Jag hade faktiskt hyfsat med energi och skrev två inlägg och dammsög. Därefter telefonerade jag med Annas snälla mamma. Bland annat fick jag veta att Boxer inte tar sitt ansvar utan hänvisar till Elgiganten i en fråga som rör ett abonnemang av kanaler som inte fungerar. Den stackars kvinnan, 80+, tvingas ringa och häcka i telefonköer till Boxer var och varannan dag. Det vi resonerade om igår kväll är att hon ska åka till Elgiganten och häva köpet av Boxerabonnemanget. Det var vad Boxers personal sa till henne. Hon visste inte ens att abonnemanget var på två år när hon tog det i samband med att hon köpte ny TV. Bara det att Boxerkanalerna inte har fungerat någonsin. Trots det har hon hunnit få två (2) fakturor – som hon tänker bestrida. Jag tycker att det är skit av både Boxer och Elgiganten om ingen av dem tar ansvar för sina dåliga grejor. Den nya TV:n fungerar bra för övrigt, det är just Boxerkortet som inte fungerar, trots otaliga besök av tekniker. Jag hoppas verkligen att de avslutar abonnemanget pronto och att hon inte betalar nånting för det som inte har fungerat. Jag blir så jävla arg på sånt här. I kväll får jag senaste rapporten efter hennes besök på Elgiganten. To be continued, alltså. Men förhoppningsvis avslutat å det snaraste. Det känns som en skulle behöva ha lika många huvuden som knoppar och stänglar i den amaryllis vi fick av Annas snälla mamma i söndags. Jag menar, ifall ett huvud exploderar. Av ilska. 

Senaste nytt: Boxer funkar inte i Annas snälla mammas hus. Men hur 17 kan Elgiganten då sälja på henne det? Man baxnar. Nu är en annan lösning på gång.

Själv blir jag ganska putt på elektrikern som inte har hört av sig för att boka ny tid för hembesök och inspektera den märkliga lampan som lyser fast den är släckt. Hur svårt kan det vara att skicka ett sms och lämna förslag på datum och tider?! Morr!

En halva i dubbelsängen uppbäddad

En halva är uppbäddad. Tur att Lilla Anna är på plats.

Men nåt bra då? Ja Fästmön kom fram till sin dotter i England som hon skulle, även om resan tog väldigt lång tid. Nu får de några dagar tillsammans förutom när dottern jobbar, förstås. Anna behövde så resa bort från vardagen. Jag har ännu inte hunnit känna mig ensam, det har varit fullt upp. Men det klart att det kändes konstigt att gå och lägga sig ensam och veta att natten skulle innebära att vara just ensam i sovrummet. Egentligen var jag ju inte ensam. Stora Anna var visserligen inte hemma, men det var Lilla Anna. Hon fick emellertid inte ligga i sängen.

∼ ♦ ∼

I morse vaknade jag klockan fem, fast inte av katterna. Jag bara liksom vaknade. Givetvis gick jag upp och då kom Lucifer. Det var bara att masa sig ut i köket och servera frukost i matskålarna. Sen slumrade jag i sängen fram till 6.15 innan jag gick upp. Det blev en skön promenad till jobbet. Det var fem grader varmt, men blåste lite. Ingen nederbörd dock och inga bilköer att fastna i. Jag var på jobbet ungefär 7.45.

Hela dagen gick jag mest och längtade och väntade på att min nya jobbdator skulle bli installerad och klar. Jag hade bokat tid hos supporten som ville ha min nygamla jobbdator i två timmar. När en knapp halvtimme återstod ringer de från supporten och berättar att installationen har misslyckats och måste göras om.

”Bajs! 

tänkte jag då, men givetvis var det inget jag kunde göra åt saken. Klockan åtta i morgon bitti ska jag få min nya jobbdator, är det senaste budet. Frågan är om det är sista budet… Nåja, jag passade på att ta ut en friskvårdstimme och fika en kvart, innan jag gick ner och hämtade den nygamla datorn för att kunna jobba fram till hemgång. Det var perfekt väder för en promenad på en timme.

På hemvägen passade jag på att införskaffa några paket, varav en julklapp. Utmärkt service att få dem snyggt inslagna. Fast jag kan ju inte avslöja var jag handlade eftersom det finns ”snokare”. De får fortsätta vara nyfikna, men de får inget veta.

Paket och guldkuvert

Snokare kan vara nyfikna, men får inget veta.


Katterna har fått mat och jagar varandra genom lägenheten.
Jag ska äta ett par rostade mackor och dricka kaffe. Kanske torkar jag av lite i badrummet, bara för att ha nåt för händer. Givetvis ska jag läsa en stund ockå. Just nu läser jag boken jag gav till Anna i Visby. Och så fick jag just ett telefonsamtal – från Anna som har det bra.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Jobb, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Måndag kväll den 15 november och tisdagen den 16 november 2021: Risk för explosion, men annars är det OK

  1. Eliza skriver:

    Intressant…Vi har haft Boxer sen 2013…Har ALDRIG fungerat som den ska..Har tidigare köpt nya kablar, antenn förstärkare…Otaliga telefonsamtal, men har inte kommit något gott ut av det…Vill påstå att det är inte Elgigantens fel, det är Boxer som inte levererar…Nu,efter Telecoms uppdatering av sina master,så är det total kört…Betalar för 18 kanaler,har nu 5 st…Har kört otaliga uppdateringar,fabriks inställt …Det är ingen ide att ringa Boxer heller….Har nu beställt,och väntar på installation av Allente…När parabolen sitter på plats,får Boxer en uppsägning…Gå in och läs recensioner på Trustpilot,ingen upplyftande läsning,,

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Nä jag ska inte läsa några recensioner, det räcker så bra att få höra och se vad svärmor är med om. Boxer har det aldrig varit tal om i det här hemmet – och lär inte bli.

      Gilla

  2. Knepigt nuförtiden med Tv och tillgänglighet. Har ingen aning om hur det funkar vem som skall hålla reda på vad som finns tillgängligt i ”sladdhålen”.. hoppas det löser sig till det bästa

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja att en affär säljer abonnemang som inte funkar på alla ställen i stan känns ju rätt… B. Sen har somliga andra ett och annat att lära sig kring supportsamtal och det här att lyssna på folk även om de är 80+. Svärmor är inte på nåt vis dum, men vill gärna kunna se sport på sin TV… Morr!

      Gilla

      • Ja hoppas det löste sig. Vart nog väldigt krångligt för många äldre som hade äldre TV apparater när dom stängde ner det gamla nätet, var det ett år sen ? Då fick även jag fixa en ny tv (HDMI typ) till sovrummet för det blev svart i rutan..

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Jag vet faktiskt inte än, men jag får väl höra av mig i helgen och kolla. Det är skamligt att sälja på äldre abonnemang som inte funkar.
        Den gången var det Com hem som la om kanalerna och då fick hon hjälp av sin svärson. Det var nog inte ett år sen, eller? Tiden går iofs fort… Nu var det nåt som gjordes i hela Uppsala och det innebar att vissa apparater åter igen fick svarta rutor.

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.