Lördag kväll den 13 november och söndagen den 14 november 2021: Allt ljus på smörgåstårtans dag, Uppsala och far


 



Kära dagbok…

Idag är det Fars dagMin pappa är precis som min mamma en ängel. Igår fick jag en fin ängel av Fästmön och fällde en tår. Min mamma samlade nämligen på änglar. En sån ängel var min pappa. Jag vet att det fanns en och annan som kallade honom nåt helt annat. För mig var han den bästa pappan ever. Så egentligen är det inte pappa som ska grattas idag utan jag – för att jag har fått ha just den bästa pappan i mitt liv.

∼ ♦ ∼

Igår var det en annan dag att uppmärksamma, nämligen Smörgåstårtans dag. På eftermiddagen höll Anna på att packa och fixa det sista inför sin resa i morgon samt laga mat till Gymnasisten. Men sen fick jag låna henne ett par, tre timmar för att dels fira dagen, dels se på Allt ljus på Uppsala. Vi började med ett besök på Wilmas i Luthagen för smörgåstårta och vitt vin före promenaden runt stan och vi avslutade med var sin Irish coffee på Happy Duck Bar.


Det var lite kyligt igår. Och mörkt.
Som fan, på ren svenska. Vi har förr om åren alltid promenerat först och värmt oss med mat och dryck på lokal efteråt, men av olika skäl blev det tvärtom igår. Det gick bra det med.

Tyvärr var promenaden bland ljusverken dock lite av en besvikelse. Ett verk, det närmast vårt hem, var ur funktion. Verket i Odinslund, till exempel, bestod av en ljusslinga utslängd på en gräsplätt. Det var så mörkt runt omkring och en unge, som jag gissar hade ramlat över det i mörkret osynliga kättingstaketet, gallskrek. Tur i oturen att det var en unge och inte en gamling. Ljusverket i sig begrep jag mig inte alls på och det var inte det enda. Även Domkyrkans verk var en besvikelse, ganska tamt. Ljuslådan i slottsbacken – vad var det, liksom? I stället fångades blicken av nåt fladdrande ljus på norra tornet av Slottet. På gågatan var det en belyst sittpuff – på vilken det hoppades och skuttades. Jag tror nog att tanken var att en skulle sitta där… Fullt av ungar som gapade, skrek, sjöng och var både högt och lågt förstörde stämningen dessutom. Nåt bra och fint då? Jag gillade blommorna på Stora torget bäst. Näckrosorna i Svandammen var fina, men varenda jävel hade fotat dem och lagt ut på Instagram redan första kvällen, så det blev ingen överraskning. Vid Slottskällan var verket färggrant, men där var fullt av ungar och hela klaner av folk, vilket gjorde det mindre njutbart. Nåja, nu har vi sett det som går att se. Det var roligt att det blev av i år trots att det blev en besvikelse. Vi får hoppas på ett bättre ljus på Uppsala nästa år, helt enkelt.

Kvällen avslutades hemma med var sin ostassiett och var sitt glas rött.

∼ ♦ ∼

Fars dag inleddes med läsning och kaffe på sängen. Anna hade varit uppe i natt och noterat att den ena bänkbelysningen i köket lyste fast den var släckt, så jag fick mejla elektrikern i morse. Hoppas få svar i morrn om att de ska kika på det snarast. Sen hörde två vänner av sig direkt efter varandra via mejl. Den ena hade en fråga om en träff, den andra hade det också, men även ett tråkigt besked. Jag försökte svara båda på rätt sätt. Vissa saker är svåra att svara på. I eftermiddags hörde ytterligare en vän av sig och hon ska telefonera i kväll.

Efter frukost gick jag iväg till Café Linné där jag köpte fikabröd till eftermiddagskaffet och kycklingspett till mig till middag i afton. Annas snälla mamma anlände vid 13-tiden och det blev en trevlig och bra fika- och pratstund. Gymnasisten hann säga hej till sin mormor innan han tog sin rygga och en påse fikabröd med sig till sin pappa där han ska vara den kommande veckan.


Anna fick skjuts till jobbet av sin snälla mamma. 
Hon slutar sent i kväll och ska upp tidigt i morgon bitti. Men hon åker taxi till Arlanda, inte buss eller tåg. Själv ska jag jobba, så jag ska plocka ihop mina grejor nu i kväll. Det blir bil till jobbet även i morrn eftersom garaget ska städas klockan 8-11 och då får inga bilar stå där. När jag kommer hem i morrn kväll är det bara Tisslingarna hemma. Det känns både konstigt och lite skönt att få några dagar ensamtid.

Men nu ska jag ta itu med den enorma styrkhögen som bara växer om jag inte åtgärdar den.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördag kväll den 13 november och söndagen den 14 november 2021: Allt ljus på smörgåstårtans dag, Uppsala och far

  1. Trevligt att ni han med och kika på ljusen i Uppsala. Näckrosorna var verkligen vackra !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jepp det var kul att promenaden hanns med. Näckrosorna är fina, men jag gillade de höga blommorna på Stora torget mest. De skiftade färg också, jättevackra.

      Gilla

  2. Mösstanten skriver:

    Smörgåstårta trodde jag bara fanns i Sverige. Men så läste jag en isländsk deckare och där förekom smörgåstårta. Tråkigt nog var deckaren inget vidare, men kul med smörgåstårtan.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.