Onsdag kväll den 10 november och torsdagen den 11 november 2021: Goffande av sött och litteratur


 



Kära dagbok…

Lite snurrigt blev det på onsdagskvällen. Min dator hemma ville inte riktigt samarbeta. Eller… den trilskades lite, precis som ägaren. Till sist kom den igång och jag kunde skriva gårdagens inlägg.

Jag åt mackor till kvällsmat, men Fästmön hade gjort våfflor till Gymnasisten och eftersom det blev över hjälpte jag till att hyfsa, det vill säga äta upp. Det var 100 år sen jag åt våfflor och även om jag fick micra dem var det gott. Sylt och grädde till utgjorde pricken över i. Eftersom jag även åt tårta igår lär vägningen i morgon bitti bli en sorglig historia.

Våfflor med sylt och grädde

Jag hjälpte till att äta upp.

 

Böckerna Fädernas missgärningar och Skampärlorna

Bokbyte från en sista del till en tredje del i två olika, men väldigt bra serier.

Under kvällen läste jag ut den sista delen av Åsa Larssons serie om Rebecka Martinsson. Det var en riktig tegelsten och ändå ville jag inte att den skulle ta slut. För nu blir det inga fler böcker om Rebecka. Nu har jag greppat den tredje delen i Örbyhus-serien, den om Lo, hennes familj och om allt skumt som händer i byhålan. Boken var en av dem jag köpte för presentkortet från arbetsgivaren. Första delen fick jag en gång av vännen Ewa. Det blev en trevlig ny författarbekantskap. Extra trevligt var det därför att det är en lokal författare. Ja, nu bor förstås inte Aline Lilja Gladh kvar i länet, men hon är härifrån.

Tisslingarna var mycket hungriga och busiga. Till sist kollapsade Lucifer efter leken i stolen inne i Bokrummet och Citrus i soffan hos oss. Men den lilla ville ha mänsklig närhet och sökte sig till Anna. Det är väl typ fjärde gången i världshistorien som hon ligger i Annas knä. Så mysigt – och lite obekvämt för Anna, men det var det värt, såg det ut som.

∼ ♦ ∼

Onsdagsmorgonen var lite kallare. Jag tog bilen och som skäl idag var det för att jag ska släpa hem jobbdator, ryggsäck och tröjan jag har på jobbet för tvätt. I morrn jobbar jag hemifrån för att få till bästa möjliga logistik mellan jobb och vård för kropp och på sätt och vis själ också. Nästa vecka ska jag bila till jobbet på måndag eftersom garaget ska städas, men sen blir det promenad resten av veckan och vad jag tänker är att jag ska jobba på jobbet.

Boktips

Fullt med boktips!

Idag hade jag två möten, varav ett live, avdelningsmöte. Jag blir alltid tröttare av möten, framför allt de som sker på ”vanligt sätt”, det vill säga IRL. Men dessa möten ger också mer, helt klart. Ett annat exempel på möten som ger mycket är spontanmöten såsom det jag gjorde idag när jag träffade en av de justa kollegorna på min ordinarie plats. Klart h*n får låna mitt kontor för Zoommöten! Vidare har jag lagt upp en massa boktips, på intranätet, som har kommit in till redaktionen. Kanske somliga tycker att det är tråkigt, men inte jag – jag älskar ju böcker!

Det blev vettigare lunch och ett oväntat och trevligt lunchsällskap från min ordinarie avdelning. Men sen klarade jag inte av att stå emot eftermiddagsfikat under avdelningsmötet… Fast å andra sidan gjorde jag ett kortare framträdande och brände lite energi. En gullig kollega berömde mig efteråt och det tog jag till mig och blev glad för.

∼ ♦ ∼

Idag slutade jag lite tidigare, men jag jobbade en stund när jag kom hem. I morrn får jag börja jobba lite tidigare. Det går nog jämnt upp. Vidare hängde jag tvätt som Anna hade kört i vår maskin, körde och hängde en maskin ytterligare samt tömde diskmaskinen som Anna hade startat på eftermiddagen. Anna själv stod vid spisen och lagade mat till sig och Gymnasisten.

Jag hade sett för mig ett besök på Allt ljus på Uppsala i helgen. Det blir nog inte så, eftersom Anna jobbar kvällar hela helgen. Då får jag nog gå och titta på ljusverken ensam nästa vecka.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Onsdag kväll den 10 november och torsdagen den 11 november 2021: Goffande av sött och litteratur

  1. Våfflor var det längesen jag åt 🙂 Pannkaka däremot inte lika längesen fast dom blir ju inte så frasiga

    Snart helg – ha en trevlig sådan !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Länge sen här också och jag skulle ju inte äta egentligen, men fick ta resterna. Mums! 😛 Pannkakor var det jättelänge sen jag åt…
      En trevlig helg ska även du ha.!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.