Lördagen den 6 november och söndagen den 7 november 2021: Rensat, rödingfest och mys


 



Kära dagbok…

Boken Fädernas missgärningar och kaffe på sängen

Efter första stundens läsning hade jag kommit 90 sidor in i boken…

Så var snart även den här helgen över. Konstigt att de lediga dagarna går så snabbt förbi, jag var ju ändå ledig två och en halv dag den gångna veckan. Nåja, lördag och söndag har omfattat både nytta och nöje samt vila, återhämtning och socialt umgänge. Däremot blev det inget besök på stan för att se Allt ljus på Uppsala. Vi hade planer på att göra det idag, men regnet får oss att avstå. Vi försöker få tillfälle till detta en kväll den kommande veckan i stället. Sen svämmar ju framför allt Instagram över av bilder på alla ljusverk, så en tappar nästan lusten att gå och titta själv – allt är ju avslöjat redan.

Min lördag inleddes som nästan alltid med läsning och kaffe på sängen. Jag läser Åsa Larssons senaste Rebecka Martinsson-deckare, en tegelsten på 560 sidor som kom ut i september i år. Efter första stundens läsning hade jag kommit 90 sidor in i boken. Vad säger det, kära dagbok?

Men nytta ska även göras en ledig dag. Fästmön hade påbörjat en rensning av en liten klädkammare i Pojkrummet och jag fortsatte med att gå igenom saker. Några saker tog jag upp på vinden och fyra papperskassar och två trasiga ryggsäckar med kläder och skor åkte jag med till återvinningskärl. Anna fortsatte i klädkammaren, som dessvärre ännu inte är helt klar, fast mycket mycket mera rensad. Det blir ingen före-bild, bara en efter-bild. Anna gick sen och handlade och innan vi gjorde oss redo för att gå bort på middag tog vi en eftermiddagsfika med var sin cookie och skumtomtar med konstgjord smak av äpple och kanel. Vi behövde ju orka promenera…

∼ ♦ ∼

Hos Annas snälla mamma doftade det saffran när vi klev in. Vi blev bjudna på bubblig fördrink med salta tilltugg. Huvudrätten var underbar röding och med vitvinssås och örtsås, kokt potatis och grönsaker med ett glas vitt till. Ost och kex och rödvin till det samt en helt fantastisk saffranspannkaka med två sorters sylt och grädde. Jag orkade nästan inte svälja kaffet efter maten, men det gjorde jag.

Vi blev sittandes alldeles för länge – det var ju så trivsamt. Vi pratade om Slottet och kommande planer samt julen och så lyckades jag få igång diskmaskinen som plötsligt hade stannat häromdan. Anna hjälpte till med ett ekonomiskt spörsmål. L var med oss i anden. Annas snälla mamma har en sån fint fotografi på honom i uniform och framför det hade hon tänt ett ljus.

Hemkomna till de två övergivna katterna blev det en iklädning i hemmauniform samt gin o’clock. Vi hade en tanke om att gå ner på stan, men kände att klockan var lite väl mycket. Och det var ganska skönt att mysa hemma med god drink, ostbågar och var sin bra bok.

GT och ostbågar och ginklockan

Gin o’clock!

∼ ♦ ∼

I natt sov vi med stängt fönster, för det blev riktigt kallt och så var det lördagskväll och ganska stökigt utanför. Nånstans mellan åtta och nio vaknade vi. Det blev läsning och kaffe på sängen även i morse. Utöver det fick vi en katt på sängen. Lucifer smet in när Anna kom med två kaffemuggar. Men han kröp in i sin filt och låg där och spann så mysigt. Jag är ungefär halvvägs i min bok och Anna läste ut sin, den senaste Björn Hellberg-boken som jag köpte av författaren själv i Visby i somras.

∼ ♦ ∼

Anna fortsätter rensningen i klädkammaren och Pojkrummetmedan jag har suttit och skrivit det här. Jag har kontaktat elektrikerna via mejl för att höra om det finns tid att göra ytterligare ett uttag utöver de två vi redan har beställt på tisdag morgon.

I kväll blir det middag på lokal, även om vi inte ser Allt ljus på Uppsala live. Sen är det måndag och arbetsvecka igen fylld av falukorv, köttfärssås och pasta och sånt. Jag äter på jobbet de dagar jag är där vilket blir måndag, onsdag och torsdag. På tisdag måste jag vara hemma när elektrikern kommer och på fredag eftermiddag är det livemöten av olika slag som gör att hemmajobb däremellan passar bäst.

Men vi ses snart igen, kära dagbok!

Bitmoji Tofflan Be right back

Vi ses snart igen!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, Sociala medier, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördagen den 6 november och söndagen den 7 november 2021: Rensat, rödingfest och mys

  1. Ni har hunnit med mycket i helgen och god mat blev ni bjudna på 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.