Fredag kväll den 22 oktober och lördagen den 23 oktober 2021: Det är tur att en kan gå


 



Kära dagbok…

Efter två dagar med luncher och middagar serverade vid bord med linnedukar kommer en hem till att gå och köpa sin mat själv. Men det var heeelt OK för min del igår, för jag ville bara ha nåt litet. Det blev en bit smörgåstårta från Korgtassen. Jag köpte också några goda ostar, druvor och lite kex till Fästmön och mig, ifall att. För hon lagade tacos till sig och Gymnasisten och det var inte säkert om hon ville ha ostar sen. Men det ville hon. Jag luftade en flaska Amicone. Runt 21-tiden serverades det ostassietter. Anna skar ostar, jag hällde upp vin och la upp kex och druvor. Var och en serverade sig själv vid brickbordet i Salen. Så gör vi.

Då hade vi börjat se Kastanjemannen på Netflix. Jag köpte boken second hand tidigare i månaden. Den här gången ska jag se serien (sex avsnitt) innan jag läser boken. Vi såg två avsnitt igår av den här danska serien. Den var riktigt bra och läskig.

∼ ♦ ∼

Boken Den osynlige vännen och kaffe på sängen

Lördagsstart.

Idag var vi riktigt trötta båda två. Det var som att ingen av oss egenligen hade lust att vakna. Jag hade dessutom huvudvärk, troligen för att jag har gått och tänkt på en sak som jag skulle förmedla. Men den lediga lördagen började som vanligt med läsning och kaffe på sängen. Jag har inte jättemycket kvar i min bok på gång. Samtidigt är det svårt att riktigt hitta tiden och läsron.

För när en är ledig ska en inte bara återhämta sig utan även göra en del måsten i hemmet. Idag blev det en maskin tvätt och dammsugning för min del. Anna lagar maten. Handlingen gjorde vi tillsammans.

Men måsten till trots (jag borde ha åkt med bilen, till exempel) åt vi sen frukost och stack iväg på höstpromenad vid 13-tiden. Vi var inte hemma förrän cirka tre timmar senare. Då hade vi gått mer än en halvmil. Innan vi gick och handlade på Lutis belönade vi oss med kakfest på Wilmas. Det var inte så bra för min del, för i morse när jag vägde mig hade jag gått upp ett knappt kilo. Egentligen skulle jag ha vägt mig igår morse, men då var jag ju inte hemma. Anna, däremot, har gått ner. Totalt har hon gått ner sju kilo och jag nånstans mellan fyra och fem. Det blev en skön, men blåsig promenad och vi tittade in i ett par affärer och Saluhallen under promenaden för att värma oss.

Hemma igen blev det dammsugning för min del. Därefter slog klockan gin o’clock. Anna gjorde en fin GT av ett gotländskt gin vi köpte på kryssningen i somras. I glaset fanns också tonic, is, citron, lime och gurka. Mycket gott!

Salta pinnar GT och Den osynlige vännen

Gin o’clock!

Jag har nätshoppat två böcker, en alldeles nyutkommen tolfte del om kommissarie Gamache samt uppföljaren till den bok jag läser just nu.

∼ ♦ ∼

Och nu är det snart dags för sen middag. Härligt! Jag älskar sena middagar när jag är ledig.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredag kväll den 22 oktober och lördagen den 23 oktober 2021: Det är tur att en kan gå

  1. Kastanjemannen gillade jag både boken och serien! 🙂

    Gilla

  2. Så gott du äter, och bra boktips😊Önskar dig en fin söndag!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.