Måndag kväll den 13 september och tisdagen den 14 september 2021: Det fattar inte jag


 



Kära dagbok…

Det här med mat… Igår stekte Fästmön pannbiffar till sig och Gymnasisten. Jag grävde ut kylskåpet och åt sill och potatis, hyfsade faktiskt en sillburk så att vi får lite mer plats i vår kyl som är alldeles för liten för oss. Vid middagsbordet på måndagskvällen kom vi att prata om mat och framför allt skolluncher. Skolköken verkar servera mest vegetariska rätter. Mycket grönt. Och jodå, Gymnasisten är inte som jag, han smakar allt. Somligt hissas, annat dissas. Jag, som då inte äter annat kött än kyckling och kalkon samt fisk och skaldjur, var en gång vegetarian. Ändå tycker jag att skolbarn, även om de är myndiga och går i gymnasiet, fortfarande växer och behöver blandad och varierad kost. Inte heller kan jag låta bli att undra vad som är fel med vanlig svensk husmanskost… Försök att hitta en restaurang som serverar det. Ingen, typ. Det fattar inte jag.

Sill, potatis, knäckebröd med ädelost, ägghalvor tomater och vatten

Igår serverade jag mig husmanskost.

 

Bitmoji Tofflan uppspärrade ögon på skylt

Det fattar inte jag.

Måndagskvällen avslutades med två timmar Huss. Igår handlade det om ett gisslandrama. Det var mycket otäckt. Och så summerade jag dagen med att jämföra olika yrken, särskilt vad Anna och jag hade gjort på våra arbeten. Milsvid skillnad. Medan Anna jobbar med liv och död jobbar jag med att få människor att förstå det skrivna ordet, bland annat. Annas jobb är rentav tungt. Mitt är tungt när jag känner att jag misslyckas. (Jag misslyckas även här när jag skriver en text och får kommenterar som så uppenbarligen visar att nån inte har förstått min text. Att slentrianmässigt gilla en text går inte heller hem hos mig. Det gör jag bara inte.) Men ord är ord. Liv och död är nånting helt annat. Varför ser man på vårdyrken som jobb med låg status? Eller för att återknyta till Huss. Varför är poliser så hatade och varför är det OK att skada eller döda dem? De gör ju bara sitt jobb. Det fattar inte jag. 

∼ ♦ ∼

Bitmoji Tofflan obegripligheter vid datorn

Jag korrade mest hela dan idag.

Uppe med tuppen i morse var jag. Eller i alla fall vid femtiden fick jag kliva ur sängen och ge katterna mat, för då var Lucifer extra hungrig. Sen somnade jag om och sov tills larmet gick på 6.15. Katterna fick dela på ytterligare en påse mat och så tömde jag deras pottor. Dusch och frukost och 7.15 började jag jobba. Bäddade gjorde jag på lunchen.

Jag inledde arbetsdagen med att läsa och besvara några mejl innan jag grep mig an korrekturet på magasinet. Överenskommet var att redaktören skulle höra av sig per telefon nån gång efter klockan tolv för att stämma av läget. Ett par timmar efter lunch hade vi genomgång hemma av korret. Sen fick jag en stunds rast. Under senare delen av eftermiddagen tog jag itu med nästa korrektur, men det var betydligt kortare (nyhetsbrev).

∼ ♦ ∼

Kalender och Antik o auktion

I kväll ska jag stänga jobbkalendern och öppna Antiktidningen.

I kväll är Gymnasisten och jag ensamma. Jag har plockat fram en låda pasta med kycklingfärssås ur frysen och han ska äta kycklingkebab. Eftersom ingen mat lagas ovanpå hällen går det bra att tvätta i kväll. Det blir jeans och lite blått. Tvättkorgen är full. Anna har bokat tvättstugan i morgon eftermiddag till lakan och handdukar; kläder med mera brukar vi tvätta i maskinen uppe i lägenheten. Att det blir så mycket tvätt… Det fattar inte jag.

Men sen… sen ska jag njuta av Antiktidningen som kom idag. Det var svårt att låta bli den, fast som synes är kalendern ganska full… På kvällarna stänger jag emellertid jobbkalendern. Det fattar jag.

 

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Måndag kväll den 13 september och tisdagen den 14 september 2021: Det fattar inte jag

  1. På tal om husmanskost/restaurang – så måste jag säga att vår personalrestaurang i Fors är en hederlig husmanskostrestaurang, men så har vi mycket folk på fabriken som jobbar mer fysiskt jag tror mer uppskattar den sortens mat. Men alltid när det är kålpudding eller kalops eller nått sånt typiskt husmanskt då brukar jag gå dit och äta, ja, när jag jobbar i Fors vill säga 🙂

    Det är verkligen trist att vissa yrken inte har samma status, sjukvården är så viktigt och det sliter så hårt på både kropp och själ.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Nära mitt jobb finns det två restauranger och den ena har ganska mycket husmanskost. Bra fiskrätter i alla fall. Där räknar jag med att äta igen framöver. 😛
      Ja, det är dåligt. Det är inte rättvist att en som jobbar med människor ska ha mycket lägre lön än en som jobbar med datorer, ungefär. 😦

      Gilla

  2. Jag började faktiskt utbilda mig till sjuksköterska för fjorton år sedan, men avbröt utbildningen då jag blev gravid med vårt tredje barn. Jag var rädd att jag skulle bli utmattad av växande familj samt så ansvarsfullt yrke, och beslöt mig för att satsa på skrivandet istället, och det har jag inte ångrat. Men jag är innerligt tacksam över alla hjältar och hjältinnor inom vården, samt poliser, och beundrar dem verkligen. Kram❤️

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.