Torsdag kväll den 9 september och fredagen den 10 september 2021: Manliga författares synlighet och kvinnligas… Och nu blir det kräftor igen


 



Kära dagbok…

Torsdagskvällen förflöt, mestadels solo, för min del. Ja innanför Pojkrummets dörr lät det livat som vanligt, men jag höjde volymen på TV:n, också det som vanligt, för att höra. Det var intressanta program igår, Det sitter i väggarna, till exempel.

Jag hade även fått tillåtelse av Fästmön att öppna och läsa hennes paketerade QX-tidning som levererades härom kvällen. Där kunde jag läsa om två intressanta nya böcker. Den ena har nyligen släppts, den andra kommer om knappt ett par veckor. Jag vill läsa båda! Men det som slog mig, därför att det irriterade mig en aning och även är ganska typiskt, var att den manlige författaren var med bild både på omslaget och inne i tidningen. Artikeln om honom och hans bok var lååång och lite svamlig (reportern syntes lite för mycket). Den kvinnliga författaren var endast på bild inne i tidningen. Artikeln om henne och hennes bok var ganska kort och koncis. Trist när det är ett magasin, som borde vara lite av ens husmagasin, som fortfarande, efter alla år, alltid lyfter fram män framför kvinnor. Notera dock, kära dagbok, att jag aldrig brukar reagera på sånt här. Men igår gjorde jag det. Och det är skälet till att jag inte har fortsatt prenumerera på QX. Jag har då och då plockat upp ett gratis-exemplar. Anna tog en stödprenumeration tidigare i år.

 

Kvarg med bär

Kvällsgott och svalkande.

Ja ja, jag fick svalka av mig med kvarg och bär när Anna kom hem från jobbet. Hon berättade om sitt nya schema som hon inte direkt jublar över. Mer kvällsjobb och dessutom kvällsjobb alla tre juldagarna är inget som hon direkt gläds åt. Själv jobbar jag kontorstid. Olika arbetstider gör inte precis underverk för ett förhållande i längden. När en har jobbat är den trött och när vi sen ses blir det mest avhandlat praktiska ting och vardagssaker. För en ska ju orka med att sköta om hemmet också, med städning, matlagning, tvätt, kattvård och en gymnasist med mera.

Vi försökte koppla av lite med en dansk TV-serie om en seriemördare… Ja, såna är vi…

∼ ♦ ∼

Äntligen är det fredag! Och nu har jag klarat av min andra arbetsvecka efter semestern. Men jag är seg. Jääätteseeeg. Inte alls lika alert som före sommaren. Jag vet inte vad jag ska hitta på för att bli piggare. När jag vägde mig i morse hade jag gått ner det jag hade gått upp förra helgen. Jag går alltså ner i veckorna och upp på helgerna, mellan ett och tre kilo. Det räcker inte. Det handlar om 30 kilo jag skulle behöva bli av med. Kanske tappar jag nåt mer i vikt när jag om några veckor ska börja gå till och från jobbet igen. 

Och på tal om jobbet har jag jobbat på med diverse, precis som igår. Mest korrekturläsning har det varit idag. Detta medan somliga har tagit det lugnt…

∼ ♦ ∼

Svenska signalkräftor på vitt fat

I kväll blir det kräftor till middag!

Även den här helgen är Gymnasisten hos sin pappa. Då passar vi på att äta kräftor i kväll, för det gillar inte han. Och kräftor i sig är ju rätt bra mat. Men det är tillbehören som är sämre – ostpaj, snaps och öl, till exempel… Kräftor och tillbehör inköptes tidigare i veckan. Trots det behövdes en tur till Korgtassen för att handla – vi har ju katter som vill ha mat också.

Annars har jag inte gjort så mycket här hemma. Jag har försökt boka tid med en elektriker, dock utan framgång. Först lät det så bra från ett par håll, men sen tog det stopp. Jag har i alla fall lyckats tömma kattpottorna och slängt skiten, bäddat samt torkat köksgolvet och golvet i Salen – som jag gör varje dag med flatmoppen. Idag bytte jag själva ”trasan” till en som ska vara ännu bättre. Bara älskar flatmoppen! En del skulle säga att jag är städmanisk. Jag säger att jag mår bättre när det är rent.

∼ ♦ ∼

Nu blire kräftskiva – och i morrn blire K5!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Epikuréiskt, HBTQ, Jobb, Mat, Media, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Torsdag kväll den 9 september och fredagen den 10 september 2021: Manliga författares synlighet och kvinnligas… Och nu blir det kräftor igen

  1. Mums med kräftor – antar ni smaskat i er några vid det här laget 🙂 Här blev det mackor till kvällsmat, inte lika roligt att fixa nått extra när man är själv hemma.

    Gilla

  2. Mösstanten skriver:

    Det var intressant att män är mer framträdande även i en tidning som QX-magasinet. Att de är det överallt annars är ju inget jag höjer på ögonbrynen åt, det är vi ju tyvärr fortfarande så vana vid.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.