Mitt bokår 2021: Augustiläsning under mer egentid


Ett inlägg om och med länkar till böckerna jag läste och skrev om i augusti 2021.


Semestern fortsatte hela augusti. I år läste jag inte så mycket, men jag reste jag desto mer, dock inom Sverige. Det blev två resor till Motala. Den andra gången, när jag åkte ner på egen hand, läste jag mer än när jag reste med Fästmön i juli. Så kan det bli. Jag hade under den andra vistelsen, som varade en vecka, mer egentid och då fick böckerna en stor del av den tiden. Min snälla vän FEM försåg mig för övrigt med två böcker och det var tur, det.

 

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

Augusti månads böcker 2021:

 

Anna Laestadius Larssons bok HilmaMariette Lindsteins bok Vit krypta

Christian Unges bok Ett litet korn av sanningMatt Haigs bok Midnattsbiblioteket

Gustafson o Kants bok SingöspionenDaniela Kastbergs bok Skuggkriget

Marie-Louise Ekmans bok få se om hundarna är snälla ikväll

Påbörjad i augusti:

Jenny Quintanas bok Vår mörka hemlighet

Den första boken jag läste ut under årets andra semestermånad var en historisk kvinnoroman (Hilma. En roman om gåtan Hilma af Klimt). Jag läste också fyra spänningsromaner eller deckare eller thrillrar (Vit krypta, Ett litet korn av sanning, Singöspionen, Skuggkriget). En bok jag läste var en skönlitterär roman (Midnattsbiblioteket). En bok var en sjukdomsdagbok (”Få se om hundarna är snälla ikväll”).

Av de böcker jag läste i augusti är sex stycken (Hilma. En roman om gåtan Hilma af Klimt, Vit krypta, Ett litet korn av sanning, Singöspionen, Skuggkriget, ”Få se om hundarna är snälla ikväll”) skrivna av svenska författare (Anna Laestadius Larsson, Mariette Lindstein, Christian Unge, Gustafson & Kant, Daniela Kastberg, Marie-Louise Ekman). En bok (Midnattsbiblioteket) är skriven av en engelsk författare (Matt Haig). Jag gjorde sex nya författarbekantskaper (Anna Laestadius Larsson, Matt Haig, Gustafson & Kant, Daniela Kastberg, Marie-Louise Ekman). Fyra av augustiböckerna ingår i serier (Vit krypta, Ett litet korn av sanning, Singöspionen, Skuggkriget).

Jag köpte en av augustiböckerna ny i pocket (Vit krypta). Två av böckerna köpte jag nya inbundna (Midnattsbiblioteket, ”Få se om hundarna är snälla ikväll”). Två böcker fick jag (Hilma. En roman om gåtan Hilma af Klimt, Singöspionen). Jag fick en bok för recension (Skuggkriget). En bok lånade jag (Ett litet korn av sanning).

Sammanlagt läste jag sju böcker i augusti 2021. Av dessa fick fem högsta omdöme (Hilma. En roman om gåtan Hilma af Klimt, Vit krypta, Midnattsbiblioteket, Skuggkriget, ”Få se om hundarna är snälla ikväll”). En bok fick högt omdöme (Ett litet korn av sanning). En bok fick medelomdöme (Singöspionen).

Den bok jag läste i augusti som jag tycker var den bästa denna månad är 

Midnattsbiblioteket av Matt Haig

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.