Recension: Skuggkriget


Ett recenserande inlägg om en nyutkommen krigsroman.



Daniela Kastbergs bok SkuggkrigetFlera gånger i augusti har jag blivit erbjuden 
recensionsexemplar av olika böcker. De flesta har jag tackat nej till. I slutet av min semester ville jag helst läsa blot til lyst. Sedan när jag jobbar vill jag läsa för avkopplings skull. Men Daniela Kastbergs debutroman Skuggkriget, utgiven av Bokfabriken den 24 augusti, tackade jag ja till att recensera. Det är jag glad för.

Boken utspelar sig i november 1941. Ebba Gerlach är något så ovanligt som en kvinnlig krigskorrespondent. Dessvärre är Ebba utvisad från Berlin för att hon har ställt besvärliga frågor om judar. Men en artikel till ska hon skriva, den om en judisk änkas flykt med sina döttrar från kriget i Berlin till säkerheten i Sverige. Tanken är att Ebba ska möta flyktingarna när de smugglas iland, men de dyker inte upp. Ebbas ex-fästman, löjtnanten Åke Lindström, får uppdraget att utreda fallet med en okänd mördad kvinna som i stället för flyktingarna hittas. Ebba hänger på Åke för i den mördade kvinnans sällskap finns en av flickorna som Ebba skulle möta. Och den lilla flickan Klara lever.

Den här boken tilltalar mig genast – trots att jag hittar ett stavfel i början. Nåja. Storyn är bra, obehaglig och spännande. Ebba beskrivs som en tuff brud med skinn på näsan, Åke är lite mer av en mes. Karaktärerna är levande och realistiska och den som lyckas fånga mitt intresse genom personbeskrivningar ligger bra till. Jag kommer snabbt in i handlingen och jag vill ogärna lägga ifrån mig boken när jag har börjat läsa. Även denna bok har ett HBTQ-tema. Det är trovärdigt invävt i berättelsen.

För mig är det svårt att tro att det här är en debutroman. Visserligen är författaren skribent för Washington Post, men att skriva för en tidning och skriva böcker är två helt skilda ting. Skriva böcker kan emellertid Daniela Kastberg. Jag väntar redan på fler verk av henne. Och jag tror att jag har tur, för det här är första delen i en planerad trilogi.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, HBTQ, Media, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Recension: Skuggkriget

  1. Mösstanten skriver:

    Hm. Undrar om den kan vara något för mig?

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.