Söndagsslut och första arbetsdagen efter sommarsemestern 2021: Vardag igen


 



Kära dagbok…

Den sista kvällen på helgen och en lång ledighet tillbringade jag mest i fåtöljen med min bok på gång. Boken är sorglig, tänkvärd, tung, men jag läser ganska snabbt. Lägger den ifrån mig en stund och tänker. 

Som ett fint slut på söndagen och en god avrundning av min sex veckor långa semester gjorde Fästmön kantarellmackor.

 

Rosbuketten från Anna vid datorn

Rosbuketten från Anna gav mig kraft idag.

Det var inte bara gott med kantarellmackor utan även bra för sömnen – jag vaknade bara till nån gång i natt och sov annars ända fram till klockan 6.14, en minut innan mobillarmet tillrade igång.

Jag hade förstås massor av jobbmejl att läsa och åtgärda, men först fick jag bråka rejält med min jobbdator som inte ville vare sig ladda eller hitta mina lagrade filer. Ganska tröttsamt och energikrävande. De flesta mejl hade jag sorterat och prioriterat under semestern för att kunna börja jobba med rätt saker. Jag tog in rosbuketten jag fick av Anna till min hemarbetsplats. Det gav mig kraft bara att titta på den. Kraft och hopp om att det ska bli bättre, även om det är råddigt på sina håll.

Citrus och Lucifer sover på klätterpelaren på balkongen

Citrus och Lucifer har myst på balkongen.

På hemmafronten innebar dan det sedvanliga vardagliga, det vill säga inledningsvis dusch och frukost, kattpottömning, start av diskmaskin och tvättmaskin, vikning av gårdagens tvätt och prat och gos med katterna och avvinkning av Gymnasisten. Citrus och Lucifer ville ut på balkongen tidigt och det passade mig bra eftersom jag hade Zoommöten nästan hela förmiddagen, från klockan 9.15 till 12.15. På eftermiddagen blev det soligt där ute och då låg de där båda två och hade det mysigt. De gillade väl inte att höra mina svordomar över datorn inne i Bokrummet

Det kändes som om jag hade glömt ”allt” hantverk vad gäller jobbet – fakturagranskning, fotohantering, artikelskrivande och -publicering, mötesbokningar, kalendariet med mera. Förhoppningsvis ger det sig. Jag lyckades i alla fall Photoshoppa en bild och publicera en artikel på både svenska och engelska efter lunch. Pust! Belöningen blev att ta hissen ner till soprummet med fyra sorters sopor. Jag hoppas verkligen jag får min nya jobbdator snart…

∼ ♦ ∼

Pasta carbonara Annas version med för oss, kalkonbacon, blev det till middag i afton. Hon fick med beröm godkänt. Även fläskvarianten godkändes av Gymnasisten.

Annas pasta carbonara med kalkonbacon

Annas pasta carbonara fick med beröm godkänt.

∼ ♦ ∼


I kväll ska jag läsa ut boken om Gösta
samt se på första delen av Huss från 2020 på Kanal 5 klockan 20. Gissar att jag är ganska mör efter första arbetsdagen på länge och knyter mig tidigt…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagsslut och första arbetsdagen efter sommarsemestern 2021: Vardag igen

  1. Hoppas att det känns okej att jobba igen. Anna verkar vara en duktig kock. Kram på dig!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.