Söndagen den 15 augusti 2021: På väg igen


 



Kära dagbok…

Citrus ligger på min resväska

Citrus la sig ovanpå min resväska i hallen. Hon ville nog följa med ut och resa.

Idag var det dags för semesterns sista resa. Den gick ner till Motala igen. Denna gång bilade jag ensam. Statt har andra gäster än undertecknad nu, för den här gången har jag ockuperat vännerna FEM:s och Finske Pinnens gästrum.

Jag packade det sista i morse. Det såg ut som om jag ska flytta. Hallen var full av väskor och kassar. Citrus ville inte att mammisen skulle åka, men nu får den lilla puddingen klara sig med mamman och Lucifer en hel vecka. Det var lite sorgligt att åka ifrån dem, katterna och Fästmön. Men Anna skulle i alla fall umgås med sin familj idag och var inte ensam förrän i kväll, tror jag.

Kexchoklad och kaffe Brändåsen

Ingen bra lunch på Brändåsen.

Jag stack hemifrån vid lunchtid och stannade en gång på vägen för att gå på toa och fika. Tanken var att ta kaffe och en macka på Brändåsen, men idag var besöket där tämligen värdelöst. Det fanns varken toapapper på toaletten eller ägg- och ansjovismackor i restaurangen. I stället fick det bli kexchoklad till lunch. Jag hade klämt i mig en banan i bilen och det var tur det för överlevnadens skull. Personalen på plats tramsade mest med varandra och häcklade kunderna/gästerna. Nä, det blir inte nåt mer stopp där, inte.

∼ ♦ ∼

Ungefär en timme senare rullade jag in i Motala. Jag tog en tur genom Varamon som jag brukar göra, men kyrkogården besöker jag inte förrän i morrn. Jag checkade snabbt in på Workshop road, överlämnade paket och tog med mig vännen FEM till ICA Maxi för att handla lite frukost och kaffe.

Sen blev det go-middag utomhusFinske Pinnens vegetariska kålpudding. MUMS!

Pinnens vegetariska kålpudding

MUMS-middag!


Efter middagen förevisades ägorna. 
Jag pallade ett plommon, tittade på en söt grannkatt och beundrade en julgran. Vi tog stigen ner till kanalen. Så fint! Vännen FEM och jag tog en lite längre promenad längs kanalen och tittade på hus. Fina, gamla hus som förhoppningsvis nån vårdar ömt.

∼ ♦ ∼

Planerna för morgondagen är att åka till kyrkogården med blommor, luncha på stan, handla vin, träffa värdparets dotter och dotterdotter samt äta middag på lokal.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Mat, Personligt, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagen den 15 augusti 2021: På väg igen

  1. Men se där ja, ute på tur igen, så trevligt !!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.