Mat och vin: Kyckling, grönt och Les Emirs med smak av Libanon


Ett inlägg om en libanesisk måltid hos Byblos Kök & Bar i sällskap av goda vänner.



Den lilla libanesiska restaurangen Byblos Kök & Bar 
ligger på gångavstånd hemifrån. Jag går ofta dit om jag vill äta gott – och mycket… För inte en enda gång har jag gått därifrån och varit hungrig. Oftast har jag inte ätit förrän frukost morgonen efter. Idag på förmiddagen ringde en jobbarkompis och ville ha med mig på lunch, men jag var fortfarande så mätt att jag tackade nej.

På onsdagskvällen blev äntligen min lilla tack-middag för vännerna Uppsalaewa och Béchir av. För snart ett år sen var de vänliga nog att skjutsa mig till Köping för att tömma min gamla bil och hämta min nya. Bensinpengar ville de inte veta av så jag lovade i stället att bjuda på lokal. Pandemin kom emellan och inte förrän igår kunde vi ses.

Vinet Les Emirs i flaska och glas

Vinet Les Emirs – libanesiskt rött och underbart gott.

Jag hade höga förväntningar, men också mycket tilltro när jag bjöd vännerna till Byblos. Bemötandet och servicen är alltid hög där och maten är supergod. Extra roligt är det att testa deras urval av libanesiska drycker. Jag börjar därför med att skriva om vinet Les Emirs.

Vinet går inte att köpa på Systembolaget, så skena inte dit och leta! Möjligen kan du hitta det på nätet.

Les Emirs är gjort på druvorna merlot, cabernet sauvignon och syrah. Alkoholhalten ligger på 14 procent. Det har en fin röd färg och är till smaken ganska kryddigt. Enligt Vino.com går doften åt lakrits och svartpeppar, men också ingefära och bär. Jag tycker att såväl doft som smak är kryddig. Vinet känns fylligt och mustigt i munnen och lämnar en ganska lång eftersmak. Det passar till olika kötträtter. Två av oss åt grillad kyckling, en åt grillad högrevsfärs och det fungerade utmärkt.

Toffelomdömet för vinet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

∼ ♦ ∼

Om måltiden behöver jag inte säga så mycket mer än att allt som vanligt var väldigt gott och vällagat – från rörorna via grönsakerna och huvudrätterna till pannacottan med kardemummakaffe till. Dessert och kaffe blev vi bjudna på, för övrigt. (Och den luringen Béchir betalade vinet.)

Vi inledde med var sin drink, en GT för min del, medan vi studerade menyn. Mitt val föll på den rätt jag alltid har ätit, Shish Taouk. Nån gång – kanske nästa? – skulle jag vilja testa en avsmakningsmeny. Förutom röran som var och en fick på sin tallrik serverades vi tre röror på bordet. Salladen var lika vacker som god. Desserten mycket söt, men alldeles lagom liten och en perfekt avrundning på middagen.


Jag själv vet att jag alltid återvänder till Byblos.
Och jag tror att vännerna Ewa och Béchir också gör det.

∼ ♦ ∼

Några som inte fick följa med och äta libanesiskt var Citrus och Lucifer. Men de fick god mat i sina skålar efter enträget köande till skafferiet av Lucifer. Citrus tog det lugnt på balkongen, hon visste att mammisen skulle hälla upp nåt gott i matskålen innan hon gick iväg för att äta libanesiskt.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Mat, Personligt, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mat och vin: Kyckling, grönt och Les Emirs med smak av Libanon

  1. Ser ut som ni ätit och druckit gott och haft en trevlig kväll – trevligare sätt att visa uppskattning på än bara betala bensinpengar i slutändan 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.